Duurtest Nissan Leaf: nostalgie
Bright Duurtest Week 2

Duurtest Nissan Leaf: nostalgie

28-04-2022 07:22 Laatste update: 08:39

De Bright Duurtest begon ooit met de originele Nissan Leaf. Een dikke 10 jaar daarna rijdt onze autotester Rutger Middendorp de meest recente Leaf. Wat is er veranderd de afgelopen 10 jaar?

Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Toen ik eind 2010 in de Nissan Leaf stapte, was dat de eerste elektrische auto waar ik ooit in had gezeten. Nissan vond het zelf lollig om met elektrische golfkarretjes van het hotel naar het evenement te rijden. Een voorbode van de eindeloze reeks clichématige grappen over elektrische auto’s die we de komende tien jaar zouden horen. "Zal ik penlites meenemen?" "Heb je een verlengsnoer?"

Die grappen zijn aan het uitsterven. Samen met de benzinewagen. In 2010 nam Nissan een enorme gok met de keuze voor een volledig elektrische auto. De hele auto-industrie was als een wielerpeloton zo langzaam mogelijk aan het fietsen en naar de ander aan het kijken wie als eerste de sprint zou aangaan. Dat was Nissan. En alle andere fietsers lieten de Japanner vertrekken. Zonder het hele verslag van die wedstrijd te geven: Nissan doet anno 2022 nog redelijk mee in de kopgroep, maar zag zich ook aangevallen worden door de Koreanen en meer recent de Volkswagen-groep.

Na een trage start, is de race echt in volle gang. En Nissan heeft één ding goed gezien: elektrisch rijden is de toekomst. Vanwege de klimaatverandering en de druk van vervoer daarop. Maar ook vanuit een economisch en zelfs geopolitiek perspectief. Want ook als je denkt dat klimaatverandering een hoax is, kun je voor je portemonnee beter elektrisch kiezen of om Poetin zijn zakken minder te vullen. Nissan heeft de aanleiding gegeven voor deze revolutie.

Keuzes

De Japanners hebben niet alleen profijt gehad van die vroege start. In 2010 was het nog niet helder wat de standaard voor snelladen zou worden bijvoorbeeld en Nissan koos voor Chademo: een stekker die langzaam uitgefaseerd wordt. CCS heeft de strijd voor de snellaadstandaard gewonnen.

Ook was de keuze om de Leaf een hatchback te maken een wonderlijke, vanuit marketingperspectief. De Leaf is met zijn speciaal ontworpen gladde lijf bijzonder efficiënt in het doorklieven van de lucht. In tegenstelling tot de elektrische SUV’s van andere merken die daarna kwamen, is het verbruik dan ook relatief laag. Technisch gezien is het dus een wondergreep, maar de halve wereld kocht al SUV’s in 2010 omdat ze zich daar stoerder en veiliger in voelden. In 2022 is de nieuwe standaard in Nederland in dit segment dus een auto als de Hyundai Kona Electric. Geen wonder dan ook dat de Leaf de Ariya als broer krijgt dit jaar. Een volledig elektrische SUV, met een CCS-aansluiting.

De elektrische sedans en hatchbacks zijn dan ook ver in de minderheid. Tesla gebruikte dezelfde logica met de Model S en Model 3. Volkswagen bouwde de ID.3. Maar daar tegenover staan rijen elektrische SUV’s en cross-overs van Audi, Mercedes, BMW, Hyundai, Kia, Ford, Peugeot, DS en straks ook Nissan dus.

Hoeveel goedkoper is elektrisch rijden?

Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.