Google schorste vorig jaar drie keer zoveel adverteerders
Regels overtreden

Google schorste vorig jaar drie keer zoveel adverteerders

04-05-2022 13:00 Laatste update: 13:07

Google verwijderde vorig jaar 3,4 miljard advertenties en schorste ruim 5,6 miljoen accounts van adverteerders vanwege overtreding van de regels. Daarmee verdrievoudigde het aantal geschorste adverteerders ten opzichte van een jaar eerder.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers die Google vandaag heeft gepubliceerd. In 2020 werden nog 1,7 miljoen accounts van adverteerders geschorst.

Ook werd vorig jaar het bereik van ruim 5,7 miljard advertenties beperkt. Naast het verwijderen en blokkeren van advertenties die het beleid schenden, kan Google ook de weergave van advertenties beperken op basis van onder andere geografie en lokale regelgeving.

De Google-advertenties verschijnen behalve op de zoekresultaten ook op externe websites. Google zegt 1,7 miljard pagina's van externe uitgevers te hebben geblokkeerd, zodat er geen reclames meer op verschenen. Bij 1,3 miljard van die geblokkeerde pagina’s ging het seksuele content. Ook zijn 63 duizend volledige websites in de ban gedaan. 

Oorlog in Oekraïne

Google meldt ook dit jaar meer dan 8 miljoen advertenties met betrekking tot de oorlog in Oekraïne te hebben geblokkeerd. Google staakte na de Russische invasie van Oekraïne de verkoop en het tonen van advertenties in Rusland. Ook worden advertenties van Russische adverteerders niet meer in andere landen getoond. Verder kunnen Russische staatsmedia geen inkomsten meer genereren met Google-reclames. 

Bedrijven proberen detectie te omzeilen

De coronapandemie zorgde volgens Google vorig jaar voor een 'toename van frauduleuze activiteiten'. Zo werden in advertenties valse claims gedaan over 'vaccins, testen en prijsopdrijving voor kritieke benodigdheden zoals maskers'. "Sinds het begin van de pandemie hebben we meer dan 106 miljoen advertenties met betrekking tot het coronavirus geblokkeerd."

Partijen die misbruik proberen te maken met het advertentiesysteem gingen volgens Google steeds gewiekster te werk, bijvoorbeeld door duizenden accounts tegelijk aan te maken. Ook zetten ze technieken in om aan de systemen en medewerkers van Google iets anders te laten zien dan aan normale gebruikers.

Google zegt het misbruik te bestrijden door vaker de identiteit van adverteerders te verifiëren. "Als een adverteerder ons verificatieprogramma niet voltooit wanneer daarom wordt gevraagd, wordt het account automatisch opgeschort."

Gebruikers krijgen meer informatie

Google rolt dit jaar wereldwijd de functie 'Over deze advertentie' uit, waarmee gebruikers meer informatie krijgen over waarom een advertentie aan hen wordt getoond en wie de adverteerder is. Gebruikers kunnen ook advertenties rapporteren wegens schending van de regels en advertenties blokkeren waar ze geen interesse in hebben.