Onderzoek: minder depressief na een week stoppen met sociale media
Socialmedia-pauze

Onderzoek: minder depressief na een week stoppen met sociale media

06-05-2022 10:54 Laatste update: 13:54

Slechts één week stoppen met het gebruik van sociale media kan al leiden tot een afname van gevoelens van depressie en angst. Dat zeggen Britse wetenschappers op basis van een nieuw onderzoek.

Mensen die zeven dagen een pauze namen van TikTok, Instagram, Twitter en Facebook meldden een verhoogd gevoel van welzijn vergeleken met de groep die wel sociale media gebruikte, blijkt uit het onderzoek van de Universiteit van Bath.

De deelnemers gebruikten de gemiddeld acht uur per week sociale media. Ze werden met behulp van drie wetenschappelijk erkende tests ondervraagd over hun basisniveau van angst en depressie, en hun gevoel van welzijn. Dat gevoel van welzijn steeg bij de groep die zeven dagen niet op sociale media zat en bij die groep namen ook gevoelens van angst en depressie flink af.

"Veel van onze deelnemers meldden positieve effecten. Dit wijst erop dat zelfs een korte pauze van sociale media al een impact kan hebben", zegt hoofdonderzoeker Jeff Lambert. Een pauze nemen van sociale media kan deel uitmaken van aanbevelingen om mensen te helpen met hun geestelijke gezondheid, stellen de onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking.

De deelnemers aan het onderzoek moesten reageren op stellingen zoals 'Ik heb een optimistisch gevoel over de toekomst' en 'Ik heb helder nagedacht'. Ook werd hen gevraagd hoe vaak ze last hadden van 'weinig interesse of plezier in het doen van dingen', zenuwachtigheid en gespannenheid, en of ze moeite hadden met het stoppen met piekeren.

Meer onderzoeken

De onderzoeksresultaten komen overeen met eerdere Britse en Amerikaanse onderzoeken, waarbij regelmatig gebruik van sociale media in verband werd gebracht met meer depressie en angst. Het is niet vastgesteld of het gebruik van sociale media leidt tot psychische problemen, of dat sociale media reeds bestaande gevoelens versterken.

De onderzoekers willen in de toekomst ook de effecten langer dan een week meten en onderzoeken of er verschillen zijn in de impact van een socialmedia-pauze tussen allerlei bevolkingsgroepen.