Geen nieuwsdeal Google met grote krantenuitgevers Nederland
Betalen voor nieuws

Google heeft nog geen deal met grote Nederlandse krantenuitgevers

12 mei 2022 om 16:32
Laatste update: 13 mei 2022 om 09:58

De twee grootste krantenuitgevers van Nederland hebben nog geen deal met Google over het betalen voor het gebruik van hun nieuwsartikelen. Zowel DPG als Mediahuis hebben geen overeenkomst met Google gesloten.

Google meldde woensdag met ruim 300 Europese mediabedrijven overeenkomsten te hebben gesloten over betalingen voor hun nieuwsberichten. DPG is het bedrijf achter onder meer AD, Nu.nl en de Volkskrant en Mediahuis geeft onder andere De Telegraaf en NRC uit.

Naast DPG en Mediahuis meldt ook de NPO geen afspraken met Google te hebben gemaakt over vergoedingen voor hun nieuws. Google zelf wil niet zeggen met welke organisaties in Nederland er wél afspraken zijn gemaakt, omdat dit vertrouwelijk zou zijn. "In Nederland bevinden we ons in de beginfase van de onderhandelingen en zijn we pas onlangs begonnen met het ondertekenen van deals", laat het bedrijf weten.

Bedrijven willen samen optrekken

Twaalf Nederlandse mediabedrijven maakten vorig jaar bekend gezamenlijk te willen optrekken om hun 'uitgeversrecht' uit te baten. Dat is een nieuw soort intellectueel eigendom dat de Europese Unie drie jaar geleden invoerde om nieuwsorganisaties de mogelijkheid te geven geld te vragen als onlineplatforms hun berichten plaatsen.

De gesprekken over zo'n verenigd front tegenover techbedrijven lopen nog. Volgens DPG verlopen die voorspoedig. De NPO, Mediahuis, de uitgevers van het Reformatorisch Dagblad, het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad en tijdschriftenuitgevers als ONE Business en WPG Media zeiden afgelopen zomer mee te doen aan die onderhandelingen.

Google zegt te 'wachten op verdere details van de grote uitgevers' over hoe de collectieve onderhandelingen zullen verlopen. 

Google News Showcase

Europese uitgevers vragen overheden al ruim tien jaar om Google harder aan te pakken, omdat ze zeggen miljarden euro's aan advertentie-inkomsten mis te lopen. Vorig jaar kreeg Google in Frankrijk een boete van 500 miljoen euro wegens schending van de auteursrechten van mediabedrijven.

Google wil uitgevers het liefst compenseren via zijn dienst News Showcase. Met dat onderdeel kunnen redacties zelf bepalen welke artikelen ze gratis willen aanbieden. Zo zouden mediabedrijven het Google-onderdeel kunnen gebruiken om meer abonnees te werven voor digitale abonnementen.