Onderzoek: gegevens Europese internetters dagelijks 376 keer gedeeld
Datahandel bij online-advertenties

Onderzoek: gegevens Europese internetters dagelijks 376 keer gedeeld

17-05-2022 13:14 Laatste update: 13:21

Gegevens van Europese internetgebruikers worden dagelijks gemiddeld 376 keer gedeeld door bedrijven die online advertentieruimte verhandelen.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van de mensenrechtenorganisatie Irish Council for Civil Liberties (ICCL). Het rapport kijkt specifiek naar de gegevens die door datahandelaren onderling wordt gedeeld bij de veilingen van advertentieruimtes op websites en apps.

Uit het rapport blijkt dat die handelaren data over Europese internetters gemiddeld 376 keer per dag delen. Voor Amerikaanse internetgebruikers ligt dat op gemiddeld 747 keer per dag. Die data bevatten geen persoonlijke gegevens, maar wel informatie over welk apparaat de internetter gebruikt, waar het apparaat zich bevindt en zaken als internetgeschiedenis. De ICCL spreekt van een groot datalek omdat internetgebruikers nooit toestemming hebben gegeven of kunnen geven voor het delen van die data.

Automatische handel in advertentieruimte

De datadeling gebeurt via de methode Real Time Bidding (RTB). Daarbij wordt advertentieruimte op sites en in apps op het allerlaatste moment verhandeld, volkomen automatisch. Tijdens het laden van de pagina wordt de ruimte geveild via systemen waarbij adverteerders aangeven wat voor soort mensen zij willen bereiken en hoeveel geld zij daarvoor willen betalen.

De gegevens waar adverteerders zich automatisch op baseren zijn dus het probleem. En die gegevens leveren veel op: volgens de ICCL draait de online advertentie-industrie op basis van RTB-data een jaarlijkse omzet van ruim 117 miljard dollar.

Vooral naar Google gekeken

De adverteerders zelf hebben geen invloed op de datahandel. De ICCL klaagt dan ook vooral over de handelaren achter de biedsystemen. "Elke dag houdt de RTB-industrie bij waar je naar kijkt, hoe privé of gevoelig ook, en houdt het bij waar je naartoe gaat. Dit is het grootste datalek ooit en het wordt dagelijks herhaald", zegt Dr. Johnny Ryan van de ICCL.

Het rapport bevat geen informatie van twee van de grootste online advertentiebedrijven: Facebook-moederbedrijf Meta en Amazon. Daardoor zijn de cijfers nog een lage schatting. Wel is gekeken naar de datahandel via de systemen van Google, voor een periode van 30 dagen. Het rapport claimt op basis van dat onderzoek dat data over het internetgedrag van Amerikanen 107 biljoen keer per jaar wordt gedeeld. Voor data van Europeanen komt dat op 71 miljard keer.

Duizenden bedrijven

Google zou 4689 bedrijven toegang geven tot zijn RTB-systeem. Die duizenden bedrijven verzamelen zelfstandig informatie over bijvoorbeeld gebruikers van hun eigen sites of groepen sites. Door die data onderling uit te wisselen ontstaat een steeds grotere en nauwkeurigere database van het gedrag van internetters. Google heeft nog niet op het rapport gereageerd.

EU komt met strengere regels voor Big Tech: