Eerste indruk: de AR-bril van Snapchat die niet te koop is
Augmented reality

Eerste indruk: de AR-bril van Snapchat die niet te koop is

19-05-2022 16:02 Laatste update: 20-05-2022 13:16

Snapchat heeft één van de meest geavanceerde en compacte augmented reality-brillen van dit moment. Deze slimme bril komt niet op de markt, maar heeft toch nut als een voorproefje van de AR-toekomst. We mochten hem al even proberen.

Brillen met augmented reality (AR) zijn de toekomst volgens veel techbedrijven: je ziet virtuele beelden over de werkelijkheid. Google toonde onlangs een nieuw prototype-bril die mensen live kan ondertitelen, Microsoft heeft voor bedrijven zijn HoloLens-bril en er gaan al jaren geruchten dat Apple ook aan een AR-bril werkt.

De meeste bedrijven houden hun brillen streng geheim tot ze klaar zijn voor de verkoop. Snapchat-moederbedrijf Snap doet dat niet: de Snap AR Spectacles zijn absoluut nog niet klaar voor de verkoop, maar er zijn er al honderden beschikbaar. Niet voor de winkel dus – Snap leent de brillen uit aan app-ontwikkelaars die benieuwd zijn naar wat er met AR mogelijk is. En wij mochten ook een kijkje nemen

Bekijk de video:

Stukken slanker dan de rest

De AR Spectacles doen denken aan de andere Spectacles van Snap. Die zonnebrillen hebben alleen een ingebouwde camera, deze bril kan beelden op zijn eigen glazen projecteren. Ook herkent de bril zelfstandig zijn omgeving en objecten daarin, zodat virtuele objecten daar realistisch aan toegevoegd kunnen worden.

Al die mogelijkheden hebben momenteel ook nog nadelen. De AR-bril van Snap is dan wel kleiner dan bijvoorbeeld een Microsoft HoloLens, maar nog altijd lomper dan een gewone bril. De pootjes zijn vrij dik en het ontwerp is wat hoekig.

Ook wordt de bril snel oncomfortabel warm. Niet verrassend: de bril bevat veel onderdelen van een moderne smartphone en die chips werken op topsnelheid om de AR realistisch te maken. Hitte betekent meestal ook een hoog energieverbruik: de bril houdt ongeveer een half uur vol.

Beloftevolle beperkingen

Wie de bril even opzet, wordt tegelijkertijd enthousiast over de toekomst van AR en begrijpt waarom we daar nu nog nét niet zijn. De AR-beelden die de bril toont zijn overtuigend, maar het gezichtsveld is nog steeds erg beperkt. Net als de grotere brillen van concurrenten toont ook de bril van Snap de AR-beelden maar op een klein deel in het midden van de bril: vergelijk het met een tablet die je op armlengte afstand houdt.

Het liefst zou je een scherm willen dat je volledige blikveld vult, tot in de periferie van je gezichtsveld. De apps die de Snap-bril nu al kan tonen, zijn fraai en werken goed. De bril kan virtuele vlinders laten rondvliegen: ze landen op je hand. De bril toont ons zonnestelsel: de planeten zweven realistisch in de ruimte. Weer een andere app laat virtuele planten realistisch groeien op de vloer, tafels en stoelen om je heen. Er is een zwevend Pong-spel, transparante kunstwerken die je zelf kan manipuleren: een proeftuin voor ontwikkelaars en kunstenaars.

Dat alles ziet er redelijk overtuigend uit, maar zelfs als je het met eigen ogen door de bril ziet, blijft het een toekomstvisie. Dat beperkte blikveld is net wat te nauw, maar je kan je voorstellen hoe het er allemaal beeldvullend uit zou zien. Zeker als je de beelden door de bril laat opnemen en terugkijkt op je telefoon: dan worden alle toegevoegde animaties wel beeldvullend getoond.

Stapje richting de toekomst

Het is logisch dat Snap de bril niet verkoopt: hij gaat snel leeg, wordt onpraktisch warm, is net wat te groot en het blikveld is te klein. Maar het is nog logischer dat Snap de bril al wél geeft aan app-ontwikkelaars.

Want als de techniek over een paar jaar een aantrekkelijke bril mogelijk maakt – licht, slank, koel, blikveldvullend – dan wil je wel apps hebben. Maar ontwikkelaars gaan geen apps maken als ze niet begrijpen waarvoor, of op welke manier. Snap lost dat met deze AR-bril op: de bril is een traptree richting de toekomst.

Floris Poort, redacteur Bright