Nederlandse Voicy wil 'Giphy' van audio' worden

Voicy-oprichters Joey de Kruis, Xander Kanon en Milan Kokir

Audio-memes

Nederlandse Voicy wil 'Giphy' van audio' worden

20-05-2022 15:55 Laatste update: 16:04

Het Nederlandse Voicy wil hét wereldwijde platform worden voor het delen van korte geluidsfragmenten. De Rotterdamse startup maakte deze week bekend 1,2 miljoen euro investering te hebben gekregen, van onder andere topmannen van Spotify, Snapchat, Uber en Reddit. "Het succes dat Giphy heeft met gifjes, dat willen wij doen met audio-memes."

"Je hebt emoji in plaats van tekst, gifjes in plaats van video's, maar voor geluiden is er nog niet zoiets. Dat willen wij gaan worden. Natuurlijk, er zijn veel sites met audiofragmenten, maar die zijn vaak verouderd, werken slecht en ze hebben niet wat je zoekt. En we hebben een paar concurrenten met geluiden uit games. Maar wij willen uitgroeien tot een soort mini-Google voor korte audio", zegt Xander Kanon, een van de drie oprichters van de Rotterdamse startup Voicy. 

Gebruikers vinden bij Voicy grappige geluiden uit bekende memes en viral filmpjes, maar ook korte fragmenten uit films, series en games. Van Squid Game tot Borat en van Fortnite tot bekende YouTubers zoals Mr. Beast en Pewdiepie. Gebruikers kunnen ook zelf geluiden toevoegen, door ze te uploaden of door stukjes uit elke YouTube-video te selecteren. Ook zijn audio-gifjes aan te maken, die beeld en geluid combineren. "We hebben ruim 100.000 geregistreerde accounts. Daaronder zijn inmiddels ook fanatieke gebruikers die geluiden toevoegen", zegt Kanon. "We zijn blij met die community. In het begin moesten we alle geluiden zelf uploaden."

De eerste 'doorbraak' voor Voicy kwam toen de website werd ontdekt door Amerikaanse scholieren, vertelt Kanon. "Er ging een challenge rond op sociale media waarbij kinderen in de klas rare geluiden lieten horen. Dat zorgde ineens voor veel verkeer naar onze site. We zagen op de tijden dat Amerikaanse scholen pauzes hadden ineens pieken in het aantal bezoekers." De grappige geluiden en memes zijn vooral populair onder jongeren. "Tachtig procent van onze bezoekers zijn onder de 35 jaar. Ze gebruiken de geluiden die ze bij ons vinden ook in chats, of in hun eigen TikToks, livestreams of YouTube-video's." 

Voicy hoopt ook te profiteren van de groeiende populariteit van spraakberichten op chatapps. "Steeds meer mensen gebruiken voicememo's. In Nederland misschien nog niet zoveel, maar elders wel. In Azië is 1 op de 10 chatberichten een voicememo en in Zuid-Amerika al 1 op de 5. Via WhatsApp worden elke dag 7 miljard voicememo's verstuurd." Het delen van de geluiden via Voicy kan nu nog alleen via de website, maar er wordt gewerkt aan een app. "We wilden eerst de site draaiende hebben. De eerste versie van de app verwachten we in juli."

Samenwerken met populaire apps

Om echt groot te worden heeft Voicy integraties nodig met populaire apps en sociale media. Die samenwerkingen vormen ook de kracht van het bekende gifjesplatform Giphy, dat voor 300 miljoen euro werd overgenomen door Facebook. "Wij willen met alle grote chatdiensten en sociale netwerken samenwerken. Maar dat is niet makkelijk. Het zal tijd kosten. Maar als het ons lukt, dan kan het ineens hard gaan." 

Met één app werkt Voicy nu al samen: Viber, een concurrent van WhatsApp, WeChat en Telegram, dat wereldwijd 800 miljoen gebruikers per maand heeft. Viber-gebruikers kunnen de Voicy-geluiden direct in de app vinden en delen. Het Rotterdamse bedrijf heeft door een investering van 1,2 miljard euro de tijd om groter te groeien en meer app-integraties te regelen. "We kunnen het nu zo'n 18 maanden volhouden zonder geld te verdienen", zegt Kanon. 

Rechten

Op langere termijn wil de startup geld verdienen aan samenwerkingen met bekende creators, zoals YouTubers, streamers en andere influencers. Daarbij wil Voicy verdienen aan het sublicentiëren van clips. "Wij willen de rechten op audiofragmenten van populaire makers beheren. Dan worden we een soort Sony of Universal voor soundmemes, waarbij wij de distributie verzorgen via tal van platforms en de creators er zelf ook meeverdienen." 

Voordat het zover is, kan Voicy zelf ook te maken krijgen met kosten voor licenties over auteursrechten. Kanon maakt zich nog niet veel zorgen over grote auteursrechtclaims. "Omdat we korte fragmenten hebben beroepen we ons op 'fair use'. We gebruiken vaak maar een paar seconden, daarvoor geldt het citaatrecht. Veel fragmenten komen uit films en series en die branche zit minder achter de auteursrechten van het geluid aan, vergeleken met de muziekindustrie. En net als alle grote platformen houden we ons aan de wet, waarbij we content offline halen zodra we een klacht krijgen."  

Kanon wist de durfkapitalist Global Founders Capital (GFC) van Oliver Samwer, medeoprichter van de Duitse techreus Rocket Internet, te overtuigen een half miljoen te investeren. De rest van de investeringsronde komt van topmannen van onder andere Spotify, Snapchat, Deezer, Reddit, YouTube en Twitch. "Toen ik tegen Global Founders Capital zei dat ik dacht dat Voicy 1 miljard dollar waard kon worden, moesten ze eerst lachen, maar we hebben ze overtuigd. Veel investeerders snappen het direct, het is ook een simpel idee. Ze zeggen: waarom is dit er nog niet? We chatten nu zelfs met sommige investeerders met Voicy-geluiden. Toen we wachtten op onze investering stuurden we GFC een Voicy van Shia LaBeouf's 'Just Do It'. En even later kregen we een geluid terug: DaBaby's Let's Go."