Nederlandse startup wil hét platform voor geluidsfragmenten worden

Voicy-oprichters Milan Kokir, Xander Kanon en Joey de Kruis

Zoals Giphy maar dan voor geluid

Nederlandse startup wil hét platform voor geluidsfragmenten worden

20-05-2022 20:17 Laatste update: 20:30

Het Nederlandse Voicy wil een wereldwijd platform worden voor het delen van korte geluidsfragmenten, van stukjes uit viral filmpjes tot soundbites uit series. De Rotterdamse startup kreeg 1,2 miljoen euro aan investeringen, van onder andere topmannen van Spotify, Snapchat, Uber en Reddit. "Wat Giphy met gifjes heeft bereikt, dat willen wij doen met audio."

"Je hebt emoji in plaats van tekst, gifjes in plaats van video's, maar voor geluiden is er nog niet zoiets. Dat willen wij gaan worden. Natuurlijk, er zijn veel sites met audiofragmenten, maar die zijn vaak verouderd, werken slecht en ze hebben niet wat je zoekt. Er zijn een paar concurrenten met geluiden uit games, maar wij willen echt een soort mini-Google voor korte audio worden" vertelt Xander Kanon, een van de drie oprichters van de Rotterdamse startup Voicy

Gebruikers vinden bij Voicy grappige geluiden uit bekende memes en viral filmpjes, maar ook korte fragmenten uit films, series en games. Van Squid Game tot Borat en van Fortnite tot beroemde YouTubers als Mr. Beast en Pewdiepie. Gebruikers kunnen ook zelf geluiden toevoegen, door ze te uploaden of door stukjes uit YouTube-video's te selecteren. Ook zijn audio-gifjes aan te maken, die beeld en geluid combineren. "We hebben ruim 100.000 geregistreerde accounts. Daaronder zijn inmiddels ook fanatieke gebruikers die zelf regelmatig geluiden toevoegen", zegt Kanon. "We zijn blij met die community. In het begin moesten we alle geluiden zelf uploaden."

Scholieren lieten geluiden in de klas horen

De eerste 'doorbraak' voor Voicy kwam vorig jaar toen de website werd ontdekt door Amerikaanse scholieren, vertelt Kanon. "Er ging een challenge rond op sociale media waarbij kinderen in de klas rare geluiden lieten horen. Dat zorgde ineens voor veel verkeer naar onze site. We zagen op de tijden dat Amerikaanse scholen pauzes hadden ineens pieken in het aantal bezoekers." Dat was geen toeval: grappige geluiden en memes zijn vooral populair onder jongeren. "Tachtig procent van onze bezoekers zijn onder de 35 jaar. Ze gebruiken de geluiden die ze bij ons vinden ook in chats, of in hun eigen TikToks, livestreams of YouTube-video's." 

Voicy hoopt ook te profiteren van de groeiende populariteit van spraakberichten op chatapps. "Steeds meer mensen gebruiken voicememo's. In Nederland misschien nog niet zoveel, maar elders is het heel populair. In Azië is 1 op de 5 chatberichten een voicememo. Via WhatsApp worden elke dag 7 miljard voicememo's verstuurd." Het delen van de geluiden via Voicy kan nu nog alleen via de website, maar de startup werkt hard aan eigen iOS- en Android-apps. "We wilden eerst de site draaiende hebben. De eerste versie van de app verwachten we in juli."

Samenwerken met grote apps

Om echt groot te worden heeft Voicy integraties nodig met populaire apps en sociale media. Die samenwerkingen vormen ook de kracht van het grote gifjesplatform Giphy, dat voor 300 miljoen euro werd overgenomen door Facebook. "Wij willen met alle grote chatdiensten en sociale netwerken samenwerken. Maar dat is niet makkelijk. Het zal tijd kosten. Maar als het ons lukt, dan kan het ineens hard gaan." 

Met één app werkt Voicy nu al samen: Viber, een concurrent van WhatsApp, WeChat en Telegram, dat wereldwijd 800 miljoen gebruikers per maand heeft. Viber-gebruikers kunnen de Voicy-geluiden direct in de app vinden en delen. Het Rotterdamse bedrijf, dat in 2020 begon, heeft door een investering van 1,2 miljoen euro de tijd om groter te groeien en meer app-integraties te regelen. "We kunnen het nu zo'n 18 maanden volhouden zonder geld te verdienen", zegt Kanon. 

Licenties en auteursrechten

Op langere termijn wil de startup geld verdienen aan samenwerkingen met bekende creators, zoals YouTubers, streamers en andere influencers. Daarbij wil Voicy verdienen aan het sublicentiëren van clips. "Wij willen de rechten op audiofragmenten van populaire makers beheren. Dan worden we een soort Sony of Universal voor soundmemes, waarbij wij de distributie verzorgen via allerlei platforms en de creators er zelf ook aan verdienen." 

Voordat het zover is, kan Voicy zelf ook te maken krijgen met hoge kosten voor licenties over auteursrechten. Kanon maakt zich nog niet veel zorgen over auteursrechtclaims. "Omdat we korte fragmenten hebben beroepen we ons op 'fair use'. We gebruiken vaak maar een paar seconden, daarvoor geldt het citaatrecht. Veel fragmenten komen uit films en series en die branche zit minder achter de auteursrechten van het geluid aan, zeker vergeleken met de muziekindustrie. En net als alle grote platformen houden we ons aan de wet, waarbij we content offline halen zodra we een klacht krijgen."  

Kanon wist de durfkapitalist Global Founders Capital (GFC) van Oliver Samwer, mede-oprichter van de Duitse techreus Rocket Internet, te overtuigen een half miljoen te investeren in Voicy. Het andere deel van de 1,2 miljoen komt van topmannen van onder andere Spotify, Snapchat, Deezer, Reddit, YouTube en Twitch.

Let's Go

"Toen ik tegen GFC zei dat ik denk dat Voicy 1 miljard dollar waard kan worden, moesten ze eerst lachen, maar we hebben ze uiteindelijk overtuigd. Veel investeerders snappen het meteen, Voicy is ook een simpel idee. Ze zeggen: waarom is dit er nog niet?"

Zelfs in de chatgesprekken met investeerders gebruikt Kanon de geluiden van zijn eigen site. "Toen we wachtten op onze investering van GFC stuurden we ze een fragment van Shia LaBeouf's 'Just Do It'. En even later kregen we een Voicy terug, van DaBaby's 'Let's Go'."

Tonie van Ringelestijn