Chiptekorten

Autoproductie herstelt zich: fabrikanten hebben weinig last meer van chiptekorten

5 juni om 21:35
Laatste update: 5 juni om 21:54

Grote autofabrikanten zeggen dat ze bij de productie steeds minder last hebben van tekorten aan chips. Het kantelpunt is volgens de bedrijven eerder dan verwacht gekomen.

Sinds 2020 moesten grote autoconcerns meermaals productielijnen stilleggen vanwege de wereldwijde tekorten aan bepaalde chips, maar nu merken veel fabrikanten dat het aanbod ruimer wordt. Onder meer Mercedes-Benz, BMW en Daimler zeggen tegen Bloomberg genoeg elektronische componenten binnen te krijgen om op volle capaciteit te produceren.

"We houden het nog altijd op weekbasis in de gaten, maar we hebben nu wereldwijd eigenlijk geen problemen met het draaiende houden van de productie", zegt Jörg Burzer, topman bij Mercedes-Benz. Af en toe zijn er nog wel verstoringen, maar dat is volgens hem 'niets vergeleken met vorig jaar'.

Beter dan gedacht

BMW is ook positiever en zegt dat alle fabrieken draaien. "Op dit moment is de situatie iets stabieler", aldus een woordvoerder. Het Duitse concern kan niet uitsluiten dat er de komende weken alsnog verstoringen zullen zijn wegens tekorten. Karin Rådström, hoofd bij Daimler Truck, zegt dat het beter gaat dan vorig jaar "maar nog niet perfect". 

De van oorsprong Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF laat weten dat de toevoer van onderdelen beter is dan vijf weken geleden gedacht. "In de VS en Europa zijn we in staat om sneller te bouwen", zegt president Harry Wolters van het Paccar-onderdeel.

Kleinere vraag naar gadgets

Dat chips weer ruimer voorhanden zijn, heeft deels te maken met zwakkere economische vooruitzichten door de hoge inflatie, oorlog en renteverhogingen. Dat drukt de vraag naar consumentenelektronica zoals smartphones en laptops, waar ook veel halfgeleiders voor worden gebruikt. Niet elke autofabrikant merkt dat echter direct. Zo zegt Volvo Trucks maar beperkt over chips te kunnen beschikken. Dat zal impact hebben op de resultaten over het tweede kwartaal.

Is elektrisch rijden goedkoper?