Vier weken reed Bright-autotester Rutger Middendorp met de Mercedes-Benz EQB. Vandaag is het tijd voor zijn conclusies.
Rutger Middendorp test auto's in de Mercedes-Benz EQB is een auto die in je leven verdwijnt. Hij trekt geen aandacht met een opvallend uiterlijk. Hij probeert je niet te overweldigen met ingewikkelde opties. Hij ziet er niet bijzonder fraai of lelijk uit. De EQB is de Golden Retriever onder de elektrische SUV’s. Een allemansvriend die meer in zijn mars heeft dan je in eerste instantie denkt.
Alle moderne Mercedessen hebben globaal hetzelfde infotainmentsysteem en dat is één van de betere op de markt. De navigatie werkt goed, de stemassistent verstaat je meestal, de menu’s zijn aardig logisch opgebouwd en je kunt behalve met je stem, de boel bedienen vanaf het stuur, met het touchscreen of met het touchpad in de middenconsole. Niets dan lof voor dat systeem. Het zou voor mij een reden kunnen zijn om een Mercedes te kopen in plaats van een Audi of een BMW.
De vooraf aangekondigde teleurstelling die de EQB met zich meedraagt is dat het nog een model is dat gebaseerd is op een benzinebroer. In het geval van de EQC betekende dat bijzonder weinig binnenruimte voor de buitenmaten en een bovenmatig elektriciteitsverbruik. Daar was ik dan ook op voorbereid, maar niets daarvan. De EQB wordt onder de EQC gepositioneerd, maar heeft wel 7 zitplaatsen. De achterste voor mensen onder de 1 meter 70, maar toch. En het verbruik bleef bij mij op 19 kWh per 100 kilometer steken. Keurig voor zo’n fikse auto. Ik had dichterbij de 25 kWh verwacht.
Is er dan niets aan te merken op de EQB? Ja, zeker wel: als je hem wilt bestellen zul je een 4-jarige studie moeten doen om de optielijst te kunnen doorgronden. Pakketten horen soms bij andere opties en soms zitten opties al in pakketten. Als je een sportievere look wil krijg je misschien opeens ook verwarmde stoelen. Het is allemaal knap ingewikkeld.
Veel autofabrikanten kiezen voor een beperkt aantal vaste pakketten en eventueel nog een paar losse opties. Mercedes zorgt ervoor dat elke auto welhaast uniek moet zijn. De EQB is in zijn klasse ook niet goedkoop, tenzij je de klasse van 7-zitters bedoelt, dan is het een koopje ten opzichte van bijvoorbeeld de Tesla Model X.
Kan ik de EQB aanraden? Ja. Als je in dit segment op zoek bent naar een auto en belang hebt bij zeven zitplaatsen, dan is het de ondoorgrondelijke prijslijst meer dan waard.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.