Onderzoek naar ongelukken met Tesla Autopilot uitgebreid
Verkeersveiligheid

Onderzoek naar ongelukken met Tesla Autopilot uitgebreid

10-06-2022 09:56 Laatste update: 10:51

De Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid breidt zijn onderzoek naar Tesla's Autopilot uit. De instantie wil bepalen of het rijhulpsysteem van Tesla het risico op ongelukken kan vergroten.

De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft zijn onderzoek naar Tesla Autopilot uitgebreid naar een zogeheten technische analyse. Dat is een intensiever niveau van controle, waardoor de instantie kan beslissen tot een terugroepactie.

De NHTSA startte vorig jaar augustus een onderzoek naar een mogelijk defect in de semi-zelfrijdende Autopilot-functie. Dat gebeurde na een serie ongelukken waarbij Tesla-auto's, met Autopilot ingeschakeld, op voertuigen van hulpdiensten waren gebotst, zoals brandweerwagens of politieauto's. Sindsdien zijn er nog meerdere meldingen van botsingen tussen Tesla's en voertuigen van hulpverleners binnengekomen. 

"Gemiddeld bij deze crashes brak Autopilot de controle over het voertuig minder dan een seconde voor de botsing af", aldus de NHTSA. Dat gebeurde terwijl de voertuigen van de hulpdiensten gemiddeld 8 seconden voor de botsing al zichtbaar zouden zijn geweest voor bestuurders, bleek uit de gevallen waarbij er camerabeelden beschikbaar waren.

'Bestuurders reageren onvoldoende'

De NHTSA heeft de omstandigheden onderzocht van 191 crashes waarbij Tesla's betrokken waren die Autopilot aan hadden staan. In zo'n 50 gevallen constateerde de instantie dat de bestuurder 'onvoldoende reageerde op de rijtaak'. Bij zo'n 25 ongelukken werd Autopilot gebruikt in omgevingen en omstandigheden waar de technologie tegen beperkingen aan loopt, zoals bij slecht weer.

Tesla zegt dat automobilisten altijd moeten kunnen reageren als Autopilot aan staat en geeft bestuurders waarschuwingen als ze hun handen niet op het stuur houden. Het onderzoek van de NHTSA omvat nu 830.000 Tesla-auto's die in de VS zijn verkocht tussen 2014 en 2021.

De instantie kan uiteindelijk terugroepacties gelasten. Het onderzoek kan er ook toe leiden dat Tesla met betere waarborgen moet komen tegen de onoplettendheid van bestuurders of moet voorkomen dat Autopilot in bepaalde onveilige situaties kan worden gebruikt.

Plotseling remmen bij hoge snelheid

De NHTSA doet ook al maanden onderzoek naar een ander probleem met Tesla's: het plotseling remmen met hoge snelheden. Het aantal klachten over het remprobleem is verdubbeld sinds de toezichthouder in februari het onderzoek opende.  

Zelfrijdende auto's: nog even geduld