Netbeheerder Enexis kan deel slimme energiemeters al maanden niet uitlezen
Langdurige storing

Netbeheerder Enexis kan deel slimme energiemeters al maanden niet uitlezen

24-06-2022 15:27 Laatste update: 15:27

Netbeheerder Enexis kan een deel van zijn slimme energiemeters al weken tot maanden niet uitlezen. Dat zou het gevolg zijn van een storing in het nieuwe IT-systeem.

Enexis is één van de zes grote netbeheerders van Nederland, met ruim 3 miljoen klanten in onder meer Groningen, Noord-Brabant en Limburg. Een deel van die klanten kan zijn slimme energiemeter de afgelopen weken niet uitlezen, meldt De Limburger. In oktober vorig jaar meldde Enexis ook al problemen met het uitlezen van slimme meters.

Door de storing kunnen klanten zelf hun meterstanden en verbruik niet inzien. Sommige gebruikers moeten daarom handmatig de meterstand doorgeven aan hun energieleverancier. De oorzaak van de storing zou de overstap naar een nieuw IT-systeem zijn. "Vorig jaar zijn we overgegaan op een nieuw IT-systeem en dat leidt soms nog tot storingen."

De overstap was volgens Enexis noodzakelijk omdat ondersteuning van het oude systeem stopte. In oktober werd gemeld dat de storing in delen zou worden opgelost, maar dat blijkt nu nog niet afgerond. 

Klanten kunnen niks doen

Klanten in het leveringsgebied van Enexis die last hebben van de storing, hoeven geen melding te doen. "Wij signaleren zelf of er bij u een storing is en proberen de storing op afstand op te lossen. Mocht dit niet lukken, dan maken we een afspraak met u om langs te komen", aldus Enexis. Overstappen van netbeheerder kan overigens niet: per gebied is er maar één beheerder actief.

Eerder dit jaar ontstonden er ook al problemen rond slimme energiemeters bij netbeheerder Liander. Die beheerder kampt met een tekort aan zulke meters, waardoor mensen hun stroomaansluiting niet kunnen laten verzwaren. Dat is nodig voor bijvoorbeeld een warmtepomp of een laadpaal voor een elektrische auto. Die tekorten zijn vooralsnog niet opgelost.

Zo begin je met een smart home: