© Hyundai

Hyundai geeft Ioniq 6 een opvallend aerodynamisch ontwerp

Hyundai Ioniq 6

Elektrische auto's

Hyundai geeft Ioniq 6 een opvallend aerodynamisch ontwerp

29-06-2022 10:28 Laatste update: 10:32

Hyundai heeft het uiterlijk en het interieur van de nieuwe Ioniq 6 gepresenteerd. De elektrische auto heeft een compleet ander ontwerp dan de Ioniq 5. 

De nieuwe Ioniq 6 staat net als de Ioniq 5 en de Kia EV6 op het E-GMP-platform, dat onder meer een lange wielbasis mogelijk maakt. Maar Hyundai zegt elk model in de Ioniq-lijn een eigen ontwerp te geven. "Geen 'one style fits all'-benadering, maar een klantgerichte benadering die rekening houdt met verschillende levensstijlen", stelt de Zuid-Koreaanse fabrikant. 

Aerodynamisch

Volgens Hyundai is de Ioniq 6 erg aerodynamisch, mede dankzij een op een eendenstaart geïnspireerde achterspoiler. "Deze vorm helpt de spoiler de neerwaartse kracht te versterken en vermindert de luchtweerstand." Ook is het onderste afgedekt en is de ruimte in de wielkasten teruggebracht. Ioniq 6 is uit te rusten met camera's in plaats van de buitenspiegels. 

Het resulteert volgens de fabrikant in een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 cW. Ter vergelijk: de Nederlandse zonneauto Lightyear 0 claimt de titel van de meest aerodynamische gezinsauto met een waarde van 0,19 cW. De actieradius van de Ioniq 6 heeft Hyundai nog niet verteld.

Pixelverlichting

De binnenruimte is volgens Hyundai tegelijk met het exterieur ontwikkeld, met de bedoeling om het interieur 'aan de voor- en achterzijde uit te rekken'. Daardoor moet de auto relatief veel beenruimte hebben en krijgt de wagen een 'uniek gestroomlijnd silhouet'.

De verlichting noemt Hyundai 'parametric pixels', waarvan er ruim zevenhonderd in de auto zitten verwerkt, zoals in de koplampen, de achterlichten, de achterbumpers, de luchtroosters en de middenconsole. 

Schermen

Het dashboard heeft een 12 inch touchscreen als infotainmentscherm en een 12 inch digitaal cluster. De auto gebruikt gerecyclede pigmentverf van afgedankte banden en in het interieur zijn onder andere gerecyclede visnetten en PET-flessen verwerkt.  

Op 14 juli maakt de Zuid-Koreaanse fabrikant de details over de prestaties en de prijzen bekend.  

Eerste indruk: zonneauto Lightyear 0