Helmplicht snorfietsen vanaf 1 januari: 100 euro boete bij overtreding
Snorfietsen

Helmplicht snorfietsen vanaf 1 januari: 100 euro boete bij overtreding

30-06-2022 11:11 Laatste update: 11:43

Vanaf 1 januari 2023 is het dragen van een helm op scooters met een blauw nummerbord en andere snorfietsen verplicht. Wie geen helm draagt, kan een boete van 100 euro krijgen.

Dat heeft het kabinet vandaag bekendgemaakt. Naast een bromfiets- of motorfietshelm is ook een helm toegestaan die is goedgekeurd voor speed-pedelecs, de snelle e-bikes die maximaal 45 km/u mogen. De speed-pedelec-helmen zijn lichter en ventileren beter.

Ook na 1 januari mogen snorfietsers op fietspaden blijven rijden, zegt het kabinet. Alleen in Amsterdam en Utrecht moeten snorfietsen verplicht de rijbaan op. In die steden geldt ook al langer een helmplicht. 

Snorfietsen mogen maximaal 25 kilometer per uur en zijn te herkennen aan een blauw kentekenplaatje. Voor een snorfiets is een bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) en een WA-verzekering verplicht.

800.000 snorfietsers

De branchevereniging RAI zegt blij te zijn dat 'de scooterrijder en de branche eindelijk duidelijkheid hebben'. "De branche kan nu doorpakken en ervoor zorgen dat er voldoende helmen beschikbaar zijn." De helmplicht voor snorfietsen zou eerst vanaf 1 juli dit jaar ingaan, maar dat werd later uitgesteld omdat er niet genoeg helmen verkrijgbaar zouden zijn. Veilig Verkeer Nederland (VVN) noemt de helmplicht 'een goede zaak'. 

Er zijn bijna 800.000 snorfietsers in Nederland. De RAI is blij dat zij ook gebruik mogen maken van een speed-pedelec-helm, die volgens de vereniging een 'comfortabele, veilige lichtgewicht helm' is.

Veel deelscooters vallen ook onder de snorfietsen. Deelscooterbedrijf Felyx zegt al zijn scooters te gaan voorzien van een bak met twee helmen.

Zorgen over e-bikes die te snel gaan

De helmplicht kan ertoe leiden dat gebruikers van snorfietsen vaker zullen kiezen voor elektrische fietsen waarvoor geen helmplicht geldt, verwacht de RAI. De vereniging maakt zich zorgen over de toename van e-bikes die stiekem harder kunnen dan de toegestane 25 km/u.

"Er zijn e-bikes die als elektrische fiets op de markt worden gebracht, maar het in de praktijk niet zijn", zegt een woordvoerder. "Die voertuigen bereiken hogere topsnelheden, hebben soms een gashendel en zijn daarmee voor de wet feitelijk een bromfiets. Er wordt echter vrijwel niet gehandhaafd en gebruikers dragen geen helm. Deze ontwikkeling draagt absoluut niet bij aan de verkeersveiligheid."

De RAI Vereniging blijft er voorstander van dat snorfietsen op het fietspad rijden. "Maar er komen zoveel voertuigen bij op het fietspad. In de steden moet er een totaalplan komen om fietspaden breder en veiliger te maken." 

Kijk ook: slimme fietshelmen getest