Opzegdienst die nabestaanden helpt wil uitbreiden: 'Ook op andere momenten handig'

Closure-ceo Graciëlla van Vliet

Bright Interview

Opzegdienst die nabestaanden helpt wil uitbreiden: 'Ook op andere momenten handig'

08-07-2022 15:02 Laatste update: 22:50

Techbedrijf Closure neemt nabestaanden een tijdrovende klus uit handen: het opzeggen van abonnementen en contracten van hun overleden dierbare. Dankzij zelflerende software kost dat minder werk en tijd. Met een grote nieuwe investering kan Closure gaan uitbreiden. "Onze dienst kan ook handig zijn na een huwelijk of echtscheiding."

Een Nederlander heeft gemiddeld dertig doorlopende abonnementen, contracten en rekeningen. Van banken en verzekeraars tot energiemaatschappijen en telecombedrijven. Na het overlijden van een dierbare gaan al die betalingen verder, maar alles opzeggen of overzetten is veel werk. De internetdienst Closure moet dat proces makkelijker maken. "Het is tijdrovend. En het is iets waar je hoofd als nabestaande niet meteen naar staat. Een compleet overzicht krijgen van alle abonnementen en accounts is ook knap lastig. Intussen blijven de afschrijvingen maar doorgaan en blijven berichten binnenkomen op socialmedia-accounts van de overledene. Wij bieden hiervoor een oplossing", vertelt ceo en medeoprichter Graciëlla van Vliet. 

Closure laat nabestaanden alle benodigde gegevens en documenten delen, waarna het systeem het opzeggen of overzetten meteen bij tientallen andere partijen kan indienen en afhandelen. Ook kan Closure online-platforms inlichten om accounts te deactiveren. Op een dashboard zie je als nabestaande de status van alle verzoeken. Closure werkt samen met ruim 200 uitvaartbedrijven en tientallen organisaties, zoals internetproviders, de OV-chipkaart, vakbonden en goede doelen. "Eén op de vijf mensen die overlijden in Nederland worden nu al via onze systemen aangemeld", zegt Van Vliet. Het bedrijf heeft al meer 110.000 opzeggingen en contractovernames mogelijk gemaakt.

Schakel

Closure werkt als een schakel tussen nabestaanden en organisaties. "Consumenten komen meestal bij ons doordat ze zoeken op Google en dan op de afmeldpagina bij een bedrijf belanden. Daar vul je de gegevens in om een abonnement stop te zetten. Daarna krijg je te zien dat je ook zo'n opzegverzoek bij andere partijen kan indienen. Dus als je opzegt bij een bank, krijg je bijvoorbeeld de vraag of je dat ook bij een internetprovider wilt doen", zegt Van Vliet. 

Het gebruik van de opzegdienst via de sites van partners is gratis, direct via de site van Closure zelf kost het 98 euro. "De partners betalen voor onze software omdat ze er efficiënter mee werken. Maar een heel klein deel van onze gebruikers komt op onze eigen site."

Zelflerende software

Dankzij software met machine-learning lukt het Closure om aanvragen steeds sneller te verwerken. "We kunnen nu veel meer verzoeken verwerken in minder tijd. Dat geldt ook voor de aangesloten bedrijven. Grote organisaties krijgen wel meer dan honderd meldingen van overlijden per dag en hebben een eigen nabestaandendesk. Wij zorgen ervoor dat er minder bellen en mailen nodig is. Ons systeem kan automatisch webformulieren invullen en informatie uit documenten halen. En de software herkent als een partij om een extra document vraagt of dat een bepaald persoon niet is gevonden in een systeem."

De dienst kan rekening houden met veel verschillende voorkeuren van nabestaanden, zegt Van Vliet. "Sommige mensen willen het 06-nummer van de overleden persoon nog een tijd actief laten zijn, zodat er  berichten of voicemails binnen kunnen komen. Of ze willen een Facebook-herdenkingspagina. Er zijn zoveel opties en voorkeuren. We willen het allemaal mogelijk maken."

Investering 

Het Rotterdamse bedrijf bestaat sinds 2017 en heeft deze week een nieuwe investering van 1,5 miljoen euro gekregen van onder meer de Rabobank en Borski Fund. De investering wordt onder andere gebruikt voor het aantrekken van personeel nu het bedrijf in meer landen wil lanceren.

Onlangs maakte Closure al de stap naar België. "Daar zijn we live gaan bij een grote bank. We willen ook in Duitsland en Frankrijk actief worden. Als we internationaal worden gezien als een standaard op dit gebied, kunnen we met steeds grotere bedrijven samenwerken."

Ook na scheiding of verhuizen

Het aantrekken van nieuwe medewerkers is volgens Van Vliet de grootste uitdaging van de scale-up. "Ik heb zelf een achtergrond in de econometrie en had ook nooit gedacht dat ik in de uitvaartbranche zou gaan werken. Maar we zien onszelf ook meer als een bedrijf dat 'software for good' maakt. Nabestaanden hoeven zich door onze dienst minder zorgen te maken, daar doen we het allemaal voor."

Closure wil zich op lange termijn niet beperken tot de uitvaartsector en wil ook diensten aanbieden rond andere momenten in het leven waarop er abonnementen en contracten aangepast moeten worden. "Denk aan trouwen, scheiden, verhuizen, een schuldsanering of een nieuwe studie. In dat soort gevallen kunnen wij ook veel werk uit handen nemen. We zijn voor die situaties input aan het verzamelen bij alle bedrijven om de processen in kaart te brengen. Het doel is hetzelfde: wij helpen consumenten en bieden waarde voor de organisaties."

Tonie van Ringelestijn

Wat doe je met je accounts na je dood?