Review F1 22: racen als Max Verstappen

Review F1 22: racen als Max Verstappen

17-07-2022 15:29 Laatste update: 15:29

Er is een nieuwe F1-game uit en die is beter én slechter dan de vorige tegelijk. Bright-autotester Rutger probeerde hem.

Al jarenlang komt er midden in het Formule 1-seizoen een F1-game uit. Ook dit jaar zijn we al een aantal races onderweg voordat we virtueel in de nieuwste bolides kunnen stappen. Of je deze game moet kopen of niet hangt sterk af van twee dingen: ben je een Formule 1-fan? Heb je de vorige versie van de game al?

Want F1 22 is net als de voorgangers een game die je de mogelijkheid geeft om het leven van achter het high-tech stuur van een Formule 1-wagen van dichtbij te beleven. Met alles wat daarbij hoort: updates aan de auto, gevechten met je teamgenoot, overstappen naar een beter team als je het goed doet. De F1-games zijn voor de racefan eigenlijk een must om te spelen. Daarbij kun je door het moeilijkheidsniveau aan te passen kiezen of je superrealistisch wilt racen of meer een arcade ervaring wil. Beide zijn prima werkbaar.

Maar vorig jaar was dat ook al zo. De hardcore fan zegt nu: maar de auto’s zijn totaal veranderd en Vettels haar is langer, dus ik moet de laatste versie hebben. Dat kan, want de nieuwe auto’s zitten uiteraard alleen in F1 22. Maar met die keuze verlies je ook de nodige opties. Vorig jaar was er een leuke verhaalmodus, Brake Point. Met een niet bestaande coureur waar je een fittie mee had en dat maakte voor de casual fan de game minder repetitief.

Erg oppervlakkige toevoeging

Dit jaar is er geen verhaalmodus, maar wel F1 Life. Daarbij moet je de vriendin van een andere coureur afpakken. Okè, dat niet. Maar je kunt meubels, kleren en supercars voor in je garage verzamelen. Het is de meest oppervlakkige toevoeging aan een game die ik in de afgelopen jaren zag. In praktijk komt het er op neer dat de verhaalmodus verdwenen is en dat je in de gelegenheid wordt gesteld om nog meer geld uit te geven aan zinloze extra’s voor je character waar je verder in de game helemaal niks van merkt.

De hardcore fan boeit dit natuurlijk niet en die zal wel gelukkig zijn met subtiele verbeteringen. Koude banden rijden voor geen meter. Te veel gas in de bocht en je doet een 'Mazespin'. De circuits zijn geüpdate en lijken nog meer op hun non-virtuele evenknie.

Ik testte de game op de Xbox en kon dus niet de nieuwe VR-optie proberen. Die draait alleen op de PC, helaas. De reviews die ik daarover lees zijn positief, met als belangrijkste kritiekpunt dat je alles met de VR-bril op moet doen. Ook door menu’s en statistieken heenscrollen. Dat kan wel een beetje vermoeiend worden.

Samengevat is F1 22 een must-have upgrade voor de echte Formule 1-liefhebber. De casual racefan zal meer lol beleven aan het vorige deel.

Rutger Middendorp