Inkomsten delen

Videomakers Facebook krijgen deel inkomsten bekende muziek

26 juli om 07:53
Laatste update: 26 juli om 07:53

Videomakers op Facebook kunnen vanaf nu geld verdienen als ze bepaalde muziek in hun filmpjes gebruiken.

Door muziek van bekende artiesten als Post Malone aan een video toe te voegen via de Rights Manager-tool van Facebook, kunnen de makers van die filmpjes een deel van de reclameinkomsten van dat filmpje opstrijken. Ze moeten dan wel advertenties aanzetten en zich aan bepaalde regels houden, schrijft moederbedrijf Meta.

Op dit moment is het alleen nog mogelijk om geld aan muziek in je filmpjes te verdienen als die in de Verenigde Staten worden vertoond. Je kan echter wel gewoon in Nederland gebruik maken van deze mogelijkheid: je verdient alleen weinig als je filmpje alleen in Nederland wordt getoond.

Twintig procent van de inkomsten

Rights Manager laat je video, audio en beelden toevoegen aan je filmpjes waarop een copyright berust. De makers van dit gecopyrighte materiaal kunnen een deel van de advertentieopbrengsten krijgen als hun materiaal via deze tool gebruikt wordt.

Een ander deel van de opbrengsten gaat naar Meta zelf, en vanaf nu gaat dus 20 procent van de opbrengst naar videomakers die het materiaal in hun filmpjes gebruiken. De filmpjes moeten wel  60 seconden lang zijn.

En, benadrukt Meta, die filmpjes moeten ook echt zelf iets te bieden hebben op visueel gebied: je kan niet zomaar een nummer voor een zwarte achtergrond streamen en geld opstrijken. Zo gebruikte het kanaal The Rose Table filmmuziek uit bekende films voor een aantal receptenvideo's rond die films.

Muziek zonder copyrightclaim

Muziek uit de tool is verder vrij te gebruiken door videomakers op Facebook. Ze kunnen er dan op vertrouwen dat er geen copyrightclaim komt.

Welke muziek daadwerkelijk in aanmerking komt voor deze regeling, staat vermeldt in de tool. Deze tool is weer onderdeel van Creator Studio, het platform voor videocontent van Meta.

Deze oordoppen klinken verbijsterend goed!