Instagram luistert naar kritiek en draait wijzigingen terug
'Grote stap terug'

Instagram luistert naar kritiek en draait wijzigingen terug

29-07-2022 01:44 Laatste update: 06:59

Instagram-baas Adam Mosseri heeft een reeks omstreden aanpassingen aan het sociale medium teruggedraaid. Dat deed hij nadat er deze week steeds meer kritiek kwam. Het platform zou te veel op TikTok zijn gaan lijken.

Mosseri kondigt zijn draai aan in een interview met het Amerikaanse Platformer. Daarin zegt hij dat de wijzigingen voorlopig van de baan zijn. Volgens Mosseri moet Instagram 'een grote stap terug doen'.

Tijdlijn gewijzigd

Instagram kondigde eerder deze week aan dat de belangrijkste tijdlijn gewijzigd wordt, waardoor gebruikers meer video's en foto's te zien krijgen die ze volgens algoritmes leuk kunnen vinden. De berichten zijn ook van accounts die niet worden gevolgd.

De wijzigingen vielen niet in de smaak bij veel gebruikers. Een online oproep 'om Instagram niet in TikTok te veranderen' ging al snel viraal. Daarna sloten populaire gebruikers zoals Kim Kardashian en Kylie Jenner, die allebei 300 miljoen volgers hebben, zich aan bij de kritiek. 'Wij willen gewoon schattige plaatjes van onze vrienden zien', vonden de beroemdheden.

Mosseri reageerde eerder deze week op die kritiek door te zeggen dat het maar om 'een test' ging die langzaam verder uitgerold zou worden. In het interview met Platformer komt hij daar op terug en zegt hij dat de meeste wijzigingen ongedaan zullen worden gemaakt.

'Zo nu en dan falen'

"Ik ben tevreden over het risico dat we hebben genomen", zegt Mosseri, die benadrukt dat 'het van belang is om zo nu en dan eens te falen'. De baas van het platform zegt dat hij zag dat 'gebruikers door de wijzigingen gefrustreerd raakten'. Dat bleek ook uit gebruikersdata. Het sociale medium heeft daar veel van geleerd, zegt hij. "We moeten nu gaan uitzoeken hoe we verder gaan en komen terug met een nieuw idee."

Deze week werd bekend dat de omzet van Meta Platforms, het moederbedrijf van Instagram, in het tweede kwartaal daalde. Dat was voor het eerst voor het Amerikaanse socialemediabedrijf, dat concurrentie heeft van TikTok.