Duurtest Ford Mustang Mach E GT: pijnlijk afscheid?
Bright Duurtest

Duurtest Ford Mustang Mach E GT: pijnlijk afscheid?

31-08-2022 10:54 Laatste update: 10:54

Bright-autotester Rutger reed vier weken met de elektrische Ford Mustang Mach E GT. Hoe zwaar valt het afscheid na die periode?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

De eerste kennismaking met de Ford Mustang Mach E vorig jaar was een positieve verrassing. De retro styling, het schaamteloze gebruik van de naam en het behoorlijke formaat deden me het ergste vrezen. Maar de Mach E was ten opzichte van andere elektrische SUV’s een verademing om te rijden. Underpromise. Overdeliver. De Mach E GT had dus grote schoenen te vullen. Want dit is de ultieme variant van die dikke meevaller.

Fraaier

De GT heeft standaard de grootste accu van 91 kWh, rockt maar liefst 487 pk op alle vier de wielen en verslindt het sprintje naar de 100 in 4,4 seconden. Minstens zo belangrijk is dat de GT een andere neus heeft gekregen. Waar de reguliere Mach E niet zeker weet of hij nu een grille wil nadoen of niet, is de GT daar vrij duidelijk over. Waar je een grille verwacht zit een zwart gesloten paneel dat de auto klassieker, maar ook fraaier doet ogen.

De velgen zijn mooier, de stoelen sportiever. Het bereik is slechts 7 procent minder dan dat van de Extended Range-variant met de grote accu. Wat wil je nog meer?

Minder rijcomfort

Bijna alles aan de Mach E GT is dikker, fraaier, sneller of beter. Op één ding na: het rijcomfort. De gigantische 20 inch velgen zorgen natuurlijk voor minder soepel rijden. Maar daar zou Magneride een oplossing voor moeten bieden. Adaptieve dampers die zich aanpassen aan de instellingen van de auto en de conditie van de weg.

In praktijk blijkt het kiezen tussen keihard, bikkelhard en onverzettelijk hard. Op de snelweg of een andere strak geasfalteerde ondergrond is dat prima te doen overigens. Dan is het geen straf om achter het stuur van de GT te zitten. Maar op de klinkerweg naar mijn huis toe lijkt het alsof de Ford me al mijn kleingeld uit de zakken probeert te schudden.

De GT begint bij 83.000 euro. De achterwielaangedreven auto met de even grote accu kost 67K. De vierwielaangedreven versie 74K. Dat maakt de keuze wel moeilijk te verantwoorden. Maar als je een auto wil die zo veel mogelijk lijkt op en rijdt als een elektrische 'muscle car', dan is de GT voor jou de enige keuze.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal

Luister ook: 'Waterstofauto's nu al geen voordeel meer'