Essent weer bereikbaar na storing van een week, nog wel klachten over gegevens
IT-problemen

Essent weer bereikbaar na storing van een week, nog wel klachten over gegevens

08-09-2022 15:17 Laatste update: 20:21

Essent is na een storing van een week voor zijn twee miljoen klanten weer telefonisch en via live-chat bereikbaar. Ook het onderdeel Mijn Essent doet het weer, maar nog niet alles werkt goed. Klanten melden ook problemen met verkeerde gegevens.

Vanwege de IT-storing was Essent sinds vorige week donderdag niet telefonisch of via de chat bereikbaar voor klanten. Ook de app van het bedrijf werkte door de storing niet goed. Klanten konden daardoor ook geen inzicht krijgen in hun verbruik of de energietarieven inzien. Dochterbedrijf Energiedirect kampte met dezelfde problemen.

"We zijn weer bereikbaar via telefoon en live chat. Let op: het is druk en de wachttijden zijn lang", meldt het energiebedrijf. "Je kunt Mijn Essent ook weer gebruiken en je gegevens bekijken. De VerbruiksManager+ app is helaas nog niet bereikbaar."

Meldingen over verkeerde gegevens

Sommige klanten klagen over klantgegevens die niet zouden kloppen. Zo zou het vermelde verbruik soms niet overeenkomen met wat er op de meter staat. Ook zouden termijnbedragen hoger zijn dan voor de storing en lukt het niet altijd om de termijnbedragen aan te passen. Essent werkt nog aan het oplossen van de problemen.

'Ontzettend vervelend'

"We vinden het ontzettend vervelend voor onze klanten, vooral met de huidige onrust op de energiemarkten", liet Essent eerder deze week weten. 

Wat de oorzaak van de storing is, is nog onbekend. Er is volgens het bedrijf geen sprake geweest van een cyberaanval.