Stekkerauto vaker opgeladen bij publieke laadpaal door gestegen stroomprijzen
Door de stijgende elektriciteitsprijzen gaan meer Nederlanders hun elektrische auto opladen bij publieke laadpalen in plaats van aan huis. Het laden bij openbare laadpunten is nu vaak een stuk goedkoper dan thuis.
Een kwart van de Nederlandse EV-rijders met een duurder stroomcontract kiest er vanwege de hogere stroomkosten voor hun auto bij een openbare laadpaal op te laden. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek onder Nederlanders met een elektrische auto.
"De tarieven bij publieke laadpalen zijn momenteel naar verhouding laag vanwege langlopende contracten", vertelt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). Het onderzoek werd gedaan tot en met mei, waardoor mogelijk nog veel EV-rijders vaker bij publieke laadpunten gaan laden. Toch verwacht Van Biezen dat de trend tijdelijk zal zijn. "De tarieven bij de publieke laadpunten zullen ook gaan stijgen, waardoor het kostenvoordeel grotendeels wegvalt."
Zonnepalen erg populair
De meeste EV-rijders blijven aan huis opladen, omdat een erg groot deel van deze groep stroom van de eigen zonnepanelen kan gebruiken. Uit het onderzoek blijkt dat 79 procent van de Nederlanders met een elektrische auto ook zonnepanelen heeft. Ter vergelijk: landelijk hebben 19 procent van de huishoudens zonnepanelen op het dak.
"De interesse in zonne-energie is enorm onder EV-rijders", zegt Van Biezen. "Dit zijn mensen die al erg bezig zijn met duurzaamheid en ze hebben ook grote interesse in stroomcontracten, energiebesparing en warmtepompen."
Stroomkosten en tankkosten
De stijgende stroomprijzen kunnen de aanschaf van een elektrische auto minder aantrekkelijk maken. "En de stroomkosten zullen begin volgend jaar nog verder stijgen, doordat er per 1 januari allerlei kortingen komen te vervallen. Dat terwijl de accijnskorting op benzine en diesel wel is verlengd tot juli volgend jaar. Dat deugt volgens ons niet", zegt Van Biezen.
Hij maakt zich zorgen dat de laadkosten en de tankkosten naar elkaar toe groeien. "Dat is zorgelijk gezien de grote rol die de overgang naar elektrisch rijden speelt bij de klimaatdoelen. Alle partijen in de branche vinden dat er meer moet gebeuren om de klimaatdoelen te halen en daar hoort het prijsverschil tussen stroom en benzine ook bij."
Lang wachten op plaatsen laadpaal
Een ander punt van zorg vormen de lange wachttijden voor het plaatsen van een openbare laadpaal. Mensen die bij hun gemeente met succes zo'n laadpaal hebben aangevraagd moeten in 45 procent van de gevallen tussen 7 en 12 maanden wachten voordat de laadpaal ook daadwerkelijk wordt geïnstalleerd. Eén op de drie aanvragen werd afgewezen. Vooral binnen een Vereniging van Eigenaren (VvE) blijkt het lastig om een laadpaal te regelen.
"De laadpalen moeten sneller geplaatst worden. Gelukkig zijn er al wel gemeenten die op basis van data zelf laadpunten bijplaatsen als ze merken dat het op bepaalde locaties drukker wordt", aldus Van Biezen.
EV-rijders hebben vergeleken met vorig jaar iets minder last van knelpunten bij het openbare laadpunten. In plaats van 89 procent in 2021 gaf dit jaar 71 procent aan wel eens problemen te ervaren. Het jaarlijkse Laadonderzoek wordt uitgevoerd door de VER, ElaadNL, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Rijksuniversiteit Groningen.