Rutgers Stroomcursus: EV-ontgroening
Van onze partner Kia

Rutgers Stroomcursus: EV-ontgroening

21-09-2022 11:00 Laatste update: 24-05-2023 15:48

In Bright op Banden vertelt EV-angelist Rutger Middendorp jou alles wat je wilt en moet weten over de toekomst van de elektrische auto. Deze week: EV-ontgroening.

De overstap van brandstof- naar elektrisch rijden kan best spannend zijn. Want hoe start je een elektrische auto eigenlijk? Kan je er wel mee op vakantie? En hoe werkt dat opladen precies? In deze explainer helpt Rutger je van je koudwatervrees af.

Yes, je rijdt elektrisch. HELP! Wat nu? 

De eerste kilometers in een elektrische auto zijn echt even wennen, maar wist je dat ruim negentig procent van de mensen die elektrisch rijdt nooit meer terug wil naar een brandstofauto? En er zijn eigenlijk maar een paar kleine dingen die echt anders werken.

Het starten van een elektrische auto bijvoorbeeld: je stapt in, drukt op de startknop en anders dan bij een brandstofauto gebeurt er… niets. Totdat je de rem loslaat. Dan pas rijdt de auto weg: heel stil, heel chill.

Oplaad-stress

Het grootste verschil met een benzine-auto is natuurlijk je actieradius. Was je gewend om met een volle tank zo’n 700 kilometer te kunnen rijden, haal je nu misschien de helft met één laadsessie. Dit kan in het begin wat onrust geven, maar zolang je niet van plan bent het hele land te doorkruisen in één dag is dat echt niet nodig. Vannacht laat je ‘m weer lekker vollopen, zodat je morgen weer een kleine 400 kilometer af kunt leggen (mocht je dat willen).

Wil je wél het hele land door of nog verder rijden, dan is de app A Better Routeplanner je vriend. Deze app berekent op basis van de auto waarin je rijdt, het weer en het verkeer precies uit waar je het beste kunt stoppen om onderweg snel op te laden.

Zoek je een gewone laadpaal (dus geen snellader) langs de weg? Dan kan dat ook in de navigatie van je auto, maar ook een app als Chargemap of Smoov kan handig zijn.

Laadpalen-cursus

De langzaamste laadpaal is de granny charger, deze laadt je auto op met een gewoon huis-tuin-en-keuken-stopcontact van 220 volt en 2 kW. Heb je een 64 kWh-accu en is die helemaal leeg? Dan duurt dat dus 35 uur, anderhalve dag. Alleen voor noodgevallen, dus. De gewone lader, die je thuis en op parkeerplaatsen vindt, haalt meestal 11 kW. Als we weer uitgaan van een 64 kWh-accu heeft deze zo’n zeven uur nodig om op te laden, dat scheelt nogal. Let er wel op dat je bij deze lader zelf het snoer mee moet nemen.

En dan zijn er de snelladers. Die zijn er vanaf 50 kW, maar je vindt ze ook van 350 kW. Er zijn alleen nog vrijwel geen auto’s die dat aankunnen. De Kia EV6 bijvoorbeeld kan 240 kW aan, zo’n beetje het snelst wat je nu kunt krijgen. Ook bij een snellader met 350 kW haal je er dus maximaal 240 kW uit. Het fijne aan snelladers is dat het snoer er al aanhangt. Betalen doe je met een laadpas of via een app.

Ken je actieradius

Je werkelijke actieradius kan nogal verschillen van de actieradius waar de fabrikant mee adverteert omdat factoren als je rijstijl, het weer en het verkeer veel invloed hebben. Op EV-database.nl vind je hele betrouwbare cijfers over het rijbereik bij verschillende omstandigheden. 

In onderstaande video legt Rutger het je nog eens haarfijn uit:

Nieuwsgierig geworden naar de Kia EV6? Ga naar de website van Kia voor alle mogelijkheden en specificaties.

De hele aflevering van Bright op Banden kun je terugkijken op Videoland.