Duurtest BMW i4: is er dan echt niets mis mee?
Bright Duurtest Week 3

Duurtest BMW i4: is er dan echt niets mis mee?

21-09-2022 17:55 Laatste update: 18:28

Bright-autotester Rutger Middendorp rijdt deze maand in de BMW i4. Na drie weken vindt hij meestal de eerste scheurtjes in het harnas. Dit keer ook?

Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

De reden dat we bij Bright een auto wat langer testen dan de meeste media is omdat je op dag 1 vaak vooral onder de indruk bent, op dag 2 je ergert aan wat je nog niet kent en na vier weken alle fases hebt gehad. Zodat je weet waar je mee leert leven, hoe de auto zich in alle mogelijke gebruiksscenario’s houdt en of hij per saldo is aan te raden of niet.

Deze week ontdekte ik bijvoorbeeld dat de BMW i4 stiekem al de hele tijd in de gaten houdt hoe hard ik op stoplichten af rijd. Blijkbaar deed ik dat de hele tijd keurig, maar toen ik één keer met wat hoge snelheid op een rood licht afkwam, waarschuwde hij me toch. Als een geduldige coach die me mijn eigen fouten wil laten maken, maar wil voorkomen dat het misgaat.

Die aandacht voor details is kenmerkend voor de BMW i4. Zowel in de technologie als de afwerking. En het wonderlijke is dat je die kwaliteit steeds ervaart, maar niet altijd kan pinpointen waar het 'm nou exact in zit. Totdat je plotseling gewaarschuwd wordt voor een rood licht.

Op zoek naar minpunten

Ik voel me zo lekker in die i4 dat ik echt op zoek moest gaan naar minpunten. Kan er een trekhaak achter? Zeker. Kun je er snel mee laden. 200 kW! Ja, dus. Is het verbruik laag? Ja, ik zit in de buurt van de 17 kWh per 100 kilometer en laat ik zeggen dat ik binnen het betamelijke aardig sportief rijd met de BMW.

Heel soms heeft Apple CarPlay ruzie met de ingebouwde Spotify-speler en komen ze er niet uit wie het liedje nou af mag spelen. De hond past achterin, maar de hoofdruimte houdt niet over. En dit is in essentie een vierpersoons of tweepersoons en driekinders auto. In het midden zit je hoog op de bank en dus krap onder het plafond als volwassene en je moet je voeten naast de middentunnel parkeren. Dat is het voornaamste kritiekpunt op de i4.

In de top 3 aller tijden

Ik heb nog een week om te bedenken of ik hem positioneer boven de Tesla Model S en de Porsche Taycan in mijn top drie favoriete elektrische auto's aller tijden.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Luister ook de Bright Podcast: