Bedrijven stoppen met adverteren op Twitter om tweets over kinderporno
Twitter-boycot

Bedrijven stoppen met adverteren op Twitter om tweets over kinderporno

29-09-2022 05:19 Laatste update: 06:32

Ruim 30 grote bedrijven, waaronder Mazda en Dyson, hebben hun marketingcampagnes op Twitter opgeschort of stopgezet. Dat deden ze nadat hun advertenties waren verschenen naast ongepaste tweets over kinderporno en andere kwalijke zaken.

Dat zeggen de bedrijven tegen persbureau Reuters. De adverteerders zagen hun reclameboodschap geplaatst naast tweets die links naar schadelijke content bevatten. Dit kwam naar voren uit nieuw onderzoek naar kindermisbruik online van cybersecurity groep Ghost Data.

Sommige tweets bevatten sleutelwoorden als "verkrachting" en "tieners" en verschenen naast tweets van bedrijfsadverteerders. In één voorbeeld verscheen een tweet voor schoenen- en accessoiremerk Cole Haan naast een tweet waarin een gebruiker zei dat hij "teen/child" content verhandelde.

Geschokt

"We zijn geschokt," vertelde bestuurder David Maddocks van Cole Haan aan Reuters nadat hij ervan op de hoogte was gebracht dat de advertenties van het bedrijf naast dergelijke tweets verschenen. "Ofwel Twitter gaat dit oplossen, ofwel we lossen het op met alle mogelijke middelen, waaronder het niet meer kopen van Twitter-advertenties." Ook advertenties van Walt Disney, NBCUniversal en Coca-Cola verschenen op ongepaste plekken op Twitter.

Maatregelen

Een Twitter-woordvoerster zegt in een reactie aan Reuters dat het bedrijf een zerotolerancebeleid heeft als het gaat om seksuele uitbuiting van kinderen. Het bedrijf zou ook extra investeren in kinderveiligheid. Ze voegde eraan toe dat Twitter nauw samenwerkt met zijn klanten en partners om de situatie te onderzoeken en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.