© Giphy

Meta moet gifjesdienst Giphy definitief verkopen

Een gif-afbeelding van Meta-topman Mark Zuckerberg.

Streep door omstreden overname

Meta moet gifjesdienst Giphy definitief verkopen

18-10-2022 13:48 Laatste update: 13:50

Ruim twee jaar na de overname gaat Facebook-moederbedrijf Meta het gifjesplatform Giphy weer verkopen. De Britse mededingingsautoriteit CMA besliste dat al eerder, maar vandaag is dat oordeel definitief geworden. Meta gaat er in mee.

Meta kocht het platform voor bewegende plaatjes in mei 2020 voor een vermeende 400 miljoen dollar. De Britse mededingingsautoriteit CMA stelde een onderzoek in, waarna in september vorig jaar al werd voorgesorteerd op een terugdraaiing van de verkoop. Eind november vorig jaar besliste de CMA dat Meta inderdaad Giphy niet had mogen verkopen.

Na een beroep en heroverweging is de uitspraak van de CMA nu definitief. Meta gaat met de beslissing akkoord en belooft Giphy weer te verkopen. "We zijn teleurgesteld in de beslissing van de CMA maar accepteren de uitspraak van vandaag als laatste woord in deze zaak", zegt een woordvoerder van Meta tegen onder meer The Verge. "We zullen nauw samenwerken met de CMA in het afstoten van Giphy."

Zorgen om concurrentie

Meta moet Giphy afstoten vanwege zorgen om gevolgen voor concurrenten van Meta. Het moederbedrijf van Facebook en Instagram zou "de toegang van concurrenten tot Giphy kunnen beperken, waardoor die sites minder aantrekkelijk worden voor gebruikers en dus minder concurrerend", stelde de CMA.

Giphy gold bij de verkoop als als bekendste merk op zijn gebied en is dat nog steeds.

Meta ging in beroep tegen de redenering van de CMA, maar een onafhankelijk panel kwam tot dezelfde beslissing. "Deze deal zou de concurrentie in twee markten sterk verstoren", aldus het hoofd van dat panel. "Het heeft al geresulteerd in het verdwijnen van een potentiële uitdager op de Britse display-advertentiemarkt, terwijl Meta ook de mogelijkheid heeft gekregen om zijn substantiële marktmacht op sociale media verder te vergroten. De enige manier waarop dit kan worden aangepakt, is door de verkoop van Giphy."

Giphy zelf: 'Gifjes zijn passé'

Giphy zelf pleitte bij de CMA voor de verkoop door te stellen dat het gebruik van gif-afbeeldingen op sociale media afneemt. "Er zijn tekenen van een algemene daling in gebruik", aldus Giphy.

"Dat komt door een algeheel afname in interesse van zowel gebruikers als content partners in gifjes. Ze zijn uit de gratie, met name jongere gebruikers omschrijven gifjes als 'voor boomers' en 'cringe'". Die claim onderstreepte Giphy met verschillende tweets van jongeren die het gebruik van gifjes inderdaad pijnlijk en achterhaald noemen.

Luister ook: