Duitsland steekt 6 miljard euro in laadpunten voor elektrische auto's
De Duitse overheid investeert de komende jaren 6,3 miljard euro om te zorgen dat het land in 2030 zo'n 1 miljoen laadpunten voor elektrische auto's heeft.
Duitsland heeft nu zo'n 70.000 laadpunten voor elektrische auto's, waarvan zo'n 11.000 snelladers. De overheid wil er dus nog eens veertien keer zoveel, vooral in kleinere gemeentes die nu onderbedeeld zijn, meldt Reuters. De laadpalen moeten elektrisch rijden aantrekkelijker maken, en ook de groei van elektrische auto's in Duitsland bijbenen. Het huidige aantal laadpunten zou zelfs nu al tekortschieten.
Minister: 'Overstappen moet makkelijker'
In Duitsland is nu een kleine 15 procent van alle personenauto's totaal elektrisch. In Nederland lag dat percentage begin dit jaar iets boven de 8 procent, volgens cijfers van het CBS. Om dat aantal omhoog te krijgen, moet ook het laadnetwerk meegroeien.
"We zijn een toonaangevend autoland in de wereld. En daarom is het belangrijk voor ons dat we voorbereid zijn," zegt de Duitse transportminister Wissing. "Ons doel: de uitbreiding van het laadnetwerk versnellen, het laadproces versimpelen en het zo makkelijker maken voor mensen om over te stappen."
Nederland koploper, Europa loopt achter
Het Europarlement pleitte deze week voor een laadpaal elke 60 kilometer op snelwegen. Begin dit jaar zei de Europese autobranche ook al dat het aantal laadpalen sterk omhoog moet: met 14.000 stuks per week.
Laadpunten voor elektrische auto's zijn niet gelijkmatig verdeeld over Europa. Nederland is de absolute koploper met ruim 90.000 laadpalen. Duitsland komt op de tweede plaats, gevolgd door Frankrijk (37.000 palen), Zweden (25.000) en Italië (23.500). Om elektrisch rijden aantrekkelijk en überhaupt praktisch te maken, zijn er volgens autobrancheorganisatie ACEA rond 2030 zo'n 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig. Alleen dan kan de in Brussel voorgestelde 55 procent vermindering in CO2-uitstoot worden behaald.