LinkedIn gaat gebruikers verifiëren via zakelijk e-mailadres of telefoon
Sociale media

LinkedIn gaat gebruikers verifiëren via zakelijk e-mailadres of telefoon

26-10-2022 14:15 Laatste update: 14:16

Het zakelijke sociale netwerk LinkedIn laat gebruikers zichzelf vanaf komende week verifiëren via hun zakelijke e-mailadres of telefoonnummer. Zo'n verificatie wordt vervolgens getoond op hun profiel.

Net als andere sociale media heeft ook LinkedIn last van nepprofielen die worden misbruikt door bijvoorbeeld cybercriminelen of de promotie van cryptomunten. Het bedrijf, dat onderdeel is van Microsoft, gaat nieuwe functies uitrollen waardoor gebruikers makkelijker de echtheid van profielen kunnen beoordelen. Zo moeten ze beter kunnen inschatten of ze via LinkedIn het contact met een persoon willen aangaan.

'Over dit profiel'

Vanaf deze week laat LinkedIn sommige gebruikers hun profiel verifiëren via hun zakelijke e-mailadres of telefoonnummer. De verificatie wordt getoond in een 'Over dit profiel'-sectie. De verificatie-optie komt eerst beschikbaar voor een beperkt aantal bedrijven, maar zal in de loop van de tijd op grotere schaal worden uitgerold. 

Het gedeelte ‘Over dit profiel’ toont behalve een eventuele verificatie ook wanneer een account is aangemaakt en wanneer het voor het laatst is bijgewerkt. De nieuwe sectie wordt ook getoond bij het bekijken van ontvangen uitnodigingen en berichten. Gebruikers kunnen zo beter inschatten of ze te maken hebben met een echt persoon, zegt Oscar Rodriguez, vice-president productbeheer van LinkedIn tegen CNN.  

Waarschuwen bij mogelijk verdacht bericht

LinkedIn gaat gebruikers voortaan ook automatisch waarschuwen als ze een bericht hebben gekregen van een profiel dat verdacht lijkt. Het gaat dan bijvoorbeeld om berichten waarin wordt gevraagd om persoonlijke gegevens of die de ontvanger vragen om het gesprek voort te zetten op een ander communicatieplatform, zoals WhatsApp. 

LinkedIn zet al langer automatische systemen in om nepprofielen te detecteren en te blokkeren. In de tweede helft van 2021 verwijderde het bedrijf 11,9 miljoen nepaccounts direct bij de registratie en nog eens 4,4 miljoen voordat ze door gebruikers als verdacht werden gemeld.

Nepfoto's met AI herkennen

LinkedIn zegt ook zijn technologie te hebben verbeterd om nepaccounts met via kunstmatige intelligentie (AI) gemaakte profielfoto's te herkennen. Volgens topman Rodriguez kijkt de software van het bedrijf nu ook naar kleinere, lastiger waarneembare signalen om zulke nepfoto's te detecteren, zoals hoe licht door het beeld wordt verspreid.

Luister ook: