IKEA eist aanpassingen aan horrorgame in grote meubelwinkel
IKEA eist dat de maker van een nog niet verschenen horrorgame dat spel aanpast, zodat de winkel niet meer doet denken aan de IKEA. Zo niet, dan komt er volgens de meubelgigant een rechtszaak.
Het gaat om de game 'The Store Is Closed', die wordt gemaakt door één ontwikkelaar, de Brit Jacob Shaw. De game speelt zich af in een "eindeloze meubelwinkel", waar het personeel na sluitingstijd verandert in monsters. De speler moet met de spullen in de winkel wapens maken en ontdekt ondertussen vreemde laboratoria onder de grond, en moet torens bouwen om te ontsnappen.
IKEA vindt dat details in de game te veel op hen handelsmerken lijken, meldt Kotaku. "Uw game gebruikt een blauw en geel bord met een Scandinavische naam op de winkel, een blauw doosvormig gebouw, gele verticaal gestreepte shirts identiek aan die van IKEA-personeel, een grijs pad op de vloer, meubels die eruit zien als IKEA-meubels en productbeschrijvingen die lijken op IKEA-bordjes. Al het voorgaande suggereert onmiddellijk dat de game plaatsvindt in een IKEA-winkel", schrijven advocaten van de Zweeds meubelgigant.
Tien dagen om IKEA-aspecten te schrappen
Shaw krijgt van de advocaten tien dagen om alle vermeende IKEA-verwijzingen uit de game te verwijderen. Zo niet, dan starten zij een rechtszaak voor ongeautoriseerd gebruik van IKEA-handelsmerken.
The Store Is Closed toont op zijn startscherm inderdaad een grote, vierkante, blauwe winkel waar met gele blokletters 'STYR' op staat. De monsters in de game dragen gele, verticaal gestreepte shirts en het spel bevatte ook bordjes met bijvoorbeeld de tekst 'Zweeds Vlees, nu met 79 procent minder vlees!'.
Geen merk in de game te zien
In de huidige versie van de game is los van het startscherm volgens Shaw geen merk te zien. De meubels in de game zijn niet door Shaw gemaakt, maar onderdeel van een standaard pakket met 3D-modellen. Zulke pakketten worden door veel game-ontwikkelaars gebruikt om het maken van de game te versnellen.
Shaw zegt begrip te hebben voor het verzoek van IKEA en belooft aanpassingen aan zijn game te maken. The Store Is Closed is nog niet verschenen, maar is in gamewinkel Steam al wel te vinden. Shaw haalde al ruim 65.000 euro op voor de ontwikkeling van de game op crowdfundingsite Kickstarter. Zeker de afgelopen dagen stijgt dat bedrag snel, waarschijnlijk vanwege de media-aandacht rond de IKEA-aanklacht.