'Musk overweegt Twitter achter betaalmuur te zetten'
Iedereen betalen

'Musk overweegt Twitter achter betaalmuur te zetten'

08-11-2022 10:32 Laatste update: 10:32

Twitter verliest de ene na de andere adverteerder, tot nu toe de belangrijkste inkomstenbron van het bedrijf. Eigenaar Musk zou nu overwegen om Twitter in de lucht te houden door het hele platform achter een betaalmuur te zetten.

Musk zou overwegen om Twitter deels of volledig betaald te maken, zeggen ingewijden tegen The Verge. Musk zou dat plan hebben geopperd in recent overleg bij Twitter, dat hij nu bestuurt met een kleine groep vertrouwelingen zoals zijn adviseur David Sacks. Het idee zou zijn om alleen gebruikers met een Twitter Blue-abonnement toe te laten op het platform. Een andere besproken optie zou gebruikers voor beperkte tijd gratis laten gebruiken, om daarna geld te vragen voor verder gebruik.

Het Twitter Blue-abonnement bestond al voordat Musk Twitter overnam, maar wordt nu snel veranderd. Binnenkort krijgt elke abonnee een blauw vinkje achter zijn Twitter-naam. Ook wordt het aantal advertenties voor abonnees gehalveerd, al zou dat Twitter mogelijk veel geld kunnen kosten. Volgens ingewijden zou het halveren van de reclames Twitter 6 dollar aan advertentie-inkomsten per gebruiker schelen. Twitter Blue kost 8 dollar per maand, maar daarvan krijgen Apple en Google nog wel een percentage. Per saldo zou Twitter dan dus geld verliezen op elke Twitter Blue-abonnee.

'Bestaande vinkjes onveranderd'

Vorige week was er nog sprake van dat ook bestaande Twitter-accounts met een blauw vinkje daarvoor zouden moeten gaan betalen. Dat plan lijkt voorlopig van tafel, meldt ook The Verge. Het vernieuwde Twitter Blue abonnement "heeft geen invloed op bestaande geverifieerde accounts op dit moment". Ook zouden grote, adverterende merken voortaan het label 'Official' bij hun naam krijgen. Zo wordt er alsnog onderscheid aangebracht tussen accounts, zodat gebruikers kunnen zien welke accounts echt zijn en welke niet.

Het blauwe vinkje was al bedacht voor dat doeleinde, maar dat kan dus door iedereen gekocht worden. Musk ondervond zelf de nadelen van dat systeem toen veel gebruikers met zo'n vinkje deden alsof zij Elon Musk waren. Dat mag nu niet meer: 'ondoorzichtige parodieën' worden voortaan geblokkeerd, iets dat Musk had beloofd niet te doen in het kader van vrije meningsuiting.

De invoer van de blauwe vinkjes is ook uitgesteld met het oog op de huidige tussentijdse verkiezingen in de VS. De vrees zou bestaan dat het nieuwe vinkjes-systeem misbruikt zou kunnen worden om nepnieuws te verspreiden om zo de verkiezingen te beïnvloeden.

Musk: recordaantal nieuwe gebruikers

Ondanks alle vertrekkende merken is Twitter juist een boeiendere plek geworden, beweert Musk zelf. "Het gebruik van Twitter is hoger dan ooit lol", schrijft de topman. Interne documenten wijzen op een groei van 20 procent in dagelijks actieve gebruikers sinds het bedrijf door Musk is overgenomen. Er zouden sindsdien 15 miljoen nieuwe gebruikers zijn bijgekomen, waardoor het totale aantal gebruikers nu de 250 miljoen is gepasseerd.

Luister ook de Bright Podcast: