Duurtest elektrische SUV MG Marvel R: de conclusie
Bright-autotester Rutger Middendorp reed een maand met de elektrische SUV MG Marvel R. Na vier weken is het tijd voor zijn conclusies.
Rutger Middendorp test sinds 2010 auto's voor Bright. Volg ook ons YouTube-kanaal.
Er is iets verfrissends aan het testen van een auto van een merk dat hier nog geen generaties lang op de markt is. Een merk dat ook geen zes varianten van dezelfde auto verkoopt, waardoor niets meer nieuw voelt. De MG Marvel R voelde een maand lang als een unieke ervaring. Een auto als geen ander.
Zowel van binnen als van buiten voelt de auto bij de eerste kennismaking luxe aan. Mooi afgewerkt. Vol met sjieke details, zoals verlichting in de deurportieren, een enorm panoramadak en stoelen met kleine faux aluminium details.
Blikvanger nummer 1 is echter het gigantische scherm in de middenconsole. Het heeft een fijn formaat, ligt op een handige plek, zodat je rustend met je elleboog het kan bedienen en biedt je relatief overzichtelijk toegang tot de meeste instellingen en functies van de auto. Twee dingen doen af aan de ervaring: het gekraak van de middensteun waar je elleboog op ligt en de trage respons van het scherm.
Achter het stuur heb je een fijne zitpositie, kun je je stoel verwarmen en koelen en heb je een goed zicht rondom. De elektrische motoren kunnen je als een staatshoofd naar je bestemming suizen, of je als een hooligan over het asfalt katapulteren. Het is maar net waar je die dag zin in hebt. Het onderstel is meer team staatshoofd, dan team hooligan. Bij al te enthousiast rijgedrag gooit de MG de kont tegen de krib. Figuurlijk gelukkig, letterlijk lijkt het meer op onderstuur. De sportieve rijder kan beter iets anders zoeken, maar voor de meeste bestuurders is dit een goed ingestelde kar. Als we het over het onderstel hebben dan.
Irritatie over electronic lane keeping
Bij de rijhulpsystemen is het hetzelfde verhaal. Het begint allemaal goed: de adaptieve cruise control is prima. De 360 graden-camera helpt je op de millimeter in te parkeren, de botswaarschuwing komt nooit te vroeg en nooit te laat. Maar dan is er de electronic lane keeping (ELK) die roet in het eten moet gooien.
Dagelijks overkwam mij het volgende scenario: ik rijd op een weg zonder middenstreep in de prachtige provincie Groningen, alwaar wij een auto tegemoet komt. Een meter of 20 voordat we elkaar passeren stuur ik naar rechts om ruimte te geven. De MG denkt: 'ik zie een witte streep!' Ik help Rutger niet in de berm terecht te komen! Ik stuur naar links! Ik voel het stuur dus richting de tegenligger sturen en met mijn hart in mijn keel werk ik hem tegen om dat te voorkomen.
En ja, je kunt electronic lane keeping uit zetten, maar dat moet je ELKE keer doen als je de auto hebt opgestart. Overigens hebben Mercedessen hetzelfde kwaaltje en moeten we ons ook afvragen of die hype om middenstrepen weg te laten verstandig is in een tijd waarin auto’s meer hulpsystemen krijgen die ergens hun informatie vandaan moeten halen. Maar voor nu is het knap vervelend.
Maar dan de prijs
Voor 39.000 euro zou ik de MG Marvel R van harte aanraden. Stukje goedkoper dan een minder luxe uitgeruste Kia Niro EV of Volkswagen ID.3. Veel standaard-opties. Jezelf aanleren elke dag de ELK uit te zetten. Het probleem is alleen dat de MG Marvel R geen 39.000 euro kost. Ook geen 45.000 euro. Maar wel 48.000 euro. Ja, en dan zou ik in ieder geval een Volvo XC40 electric, een Kia Niro EV, een Hyundai Ioniq 5 en een Tesla Model Y boven deze in het verlanglijstje hebben staan.
Heb ik medelijden als je een MG Marvel R rijdt? Zeker niet. Denk ik dat je voor hetzelfde geld een betere auto had kunnen kopen? Zeker wel.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.