© Unsplash

Twitter komt nu ook met gouden vinkje, naast blauw en grijs

De Amerikaanse goudvink, ook in blauw en grijs.

Voor de 'duidelijkheid'

Twitter komt nu ook met gouden vinkje, naast blauw en grijs

25-11-2022 09:40 Laatste update: 10:03

Twitter komt vanaf volgende week met een derde vinkje: een goudkleurige. Die komt naast de bestaande blauwe en nieuwe grijze vinkjes. Musk hoopt meer duidelijkheid te scheppen in de door hem gecreëerde chaos.

Bij gebrek aan een communicatie-afdeling worden alle openbare mededelingen van Twitter gedaan door eigenaar Elon Musk. Zo ook vandaag: Musk kondigde vanochtend aan dat de uitgestelde verkoop van het blauwe vinkje vanaf volgende week vrijdag toch weer beschikbaar is. Vanaf dan zijn er voortaan drie vinkjes: blauw voor betalende gebruikers '(bekend of niet)', grijs voor accounts van de overheid en een nieuw goud vinkje voor bedrijven.

Musk belooft dat alle uitgereikte vinkjes vanaf dat moment handmatig gecontroleerd en toegekend zullen worden. Twitter startte onlangs al met de verkoop van blauwe vinkjes, maar controleerde toen de identiteit van gebruikers niet. Dat leidde tot een chaos met nauwelijks van echt te onderscheiden nep-accounts met een blauw vinkje.

Controle 'pijnlijk maar nodig'

Musk stelt dat de handmatige controle van accounts 'pijnlijk, maar nodig' is. Voordat Twitter door Musk werd overgenomen, werden de blauwe vinkjes ook altijd al handmatig toegekend. Musk wilde die vinkjes echter graag verkopen, en besloot de controle te laten vallen. De praktijk leerde Musk echter waarom Twitter door jaren ervaring bepaalde controles had ingesteld.

Het is nog steeds niet bekend wat het blauwe vinkje straks waard is. Tot nu toe werd het vinkje alleen toegekend aan gecontroleerde accounts van bedrijven, bekendheden en bijvoorbeeld journalisten. Dat was een service van Twitter, zodat gebruikers in een oogopslag zien of het gaat om een echt account. Straks kunnen gebruikers aan het vinkje alleen zien of de gebruiker voor Twitter betaalt.

Mogelijk wil Musk met het gouden vinkje zijn adverteerders tegemoet komen. Die zouden met zo'n aanduiding meer opvallen. Musk heeft wat goed te maken, want de grootste adverteerders op Twitter hebben hun reclames in de afgelopen weken allemaal gepauzeerd. Dat deden ze na alle onzekerheid die Musk veroorzaakte door na zijn overname van Twitter in rap tempo veel te veranderen.

Luister ook de Bright Podcast: