Duurtest Volkswagen ID.5: afscheid met of zonder tranen?

Volkswagen ID.5

Bright Duurtest

Duurtest Volkswagen ID.5: afscheid met of zonder tranen?

02-01-2023 07:13 Laatste update: 07:13

Bright-autotester Rutger reed een maand in de Volkswagen ID.5, een elektrische SUV, met een aflopende daklijn. Het is tijd voor de conclusie.

Kijk ook:

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.

Meestal is een conclusie van een duurtest best eenduidig. Vaak is het iets in de trant van: als je niet vaak meer dan 200 kilometer op een dag rijdt en je kinderen zijn nog klein, dan is deze auto een prima optie. Of: als je geld als water hebt, kun je dat prima aan deze blingbak uitgeven. De meeste auto’s vinden hun niche wel. Of soms zijn er zoveel betere alternatieven voor hetzelfde gebruiksscenario dat een auto de top 5 daarvoor niet haalt. Ook helder.

Na een maand met de Volkswagen ID.5 is er een eenvoudige en ingewikkelde conclusie te maken. De eenvoudige is: koop geen ID.5. Met een Skoda Enyaq-coupé heb je dezelfde auto, met net iets minder badge appeal, maar een fraaier uiterlijk en normale knoppen op het stuur. Helder verhaal toch? 

Maar als ik een baas zou hebben die zou zeggen 'Je krijgt een Volkswagen ID.5 als leaseauto, geen discussie mogelijk', zou ik daarmee kunnen leven? Dan wordt het ingewikkelder. De ID.5 rijdt lekker. Hij stuurt beter dan de Nissan Ariya waar ik in overgestapt ben. Er zijn mensen die hem mooi vinden. Maar vooral: er zitten een paar gadgets op die echt cool zijn. Ik heb er geen beter woord voor. De augmented reality headupdisplay die de rand van de weg oranje kleurt als je er te dichtbij komt en een streepje achter je voorganger trekt in je blikveld. Het is zo 'Minority Report', zo 2040, zo stoer.

De travel assist is ook een fijn systeem om mee te rijden. Je hoeft niet constant aan het stuur te sjorren om te laten weten dat je er nog bent (looking at you, Nissan). Zet je de auto van het slot, dan krijg je een stoere lichtshow in de achterlampen. Regelmatig heb je het idee in het meest futuristische voertuig dat bestaat te rijden. 

Totdat je per ongeluk iets te hard op de cruise control knop drukt en 90 km/u gaat in plaats van 81 km/u. Of als je tegen de navigatie zegt: ‘navigeer naar Havenstraat, Huizen’ en ‘WAT ZEGT U?’ terug krijgt. De spraakbediening is werkelijk nog slechter dan Siri in 2016. Met name voor het ingeven van adressen bij navigatie is spraakbediening heel erg nuttig. Rijd je een auto met dit systeem dan moet je altijd eerst de plaatsnaam, dan de straatnaam noemen. Anders begrijpt de auto je niet.

Ik zou mijn baas vragen of ik voor een Hyundai Ioniq 5 of anders een Skoda Enyaq mocht kiezen. En als dat niet mocht en het moest écht een Volkswagen zijn, dan de iets fraaiere en enigszins meer praktische ID.4.

Maakt dat de ID.5 een beroerde auto om mee te leven? Nee. Maar ik zou stiekem wel uitkijken naar de volgende, waarvan je weet dat Volkswagen de knopjes weer terug brengt op het stuur en vast ook een betere spraakbediening geregeld heeft.

Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.