Review Need for Speed Unbound: voor wie is deze racegame?

20-12-2022 07:07 Laatste update: 07:07

De 28 jaar oude racegameserie Need for Speed heeft een nieuw deel: Unbound. Bright-autotester Rutger Middendorp kroop achter het virtuele stuur.

Eén van de allerbeste games die ik ooit heb gespeeld was het originele Need for Speed Most Wanted. Met een blacklist van 10 racers met 10 auto’s die je ze afhandig kon maken door eerst races te winnen en geld te verdienen en het daarna tegen ze op te nemen. Er zat een klein gok element in: na de race kon je uit drie beloningen, twee blind kiezen en eentje daarvan was de sleutels van de auto. Eigenlijk waren alle Need for Speed-games daarna minder sterk. Soms afraders, soms leuke 'snackgames', maar een echte klassieker zat er nog niet tussen.

De laatste Need for Speed: Heat kwam aardig in de buurt en is echt een aanrader om te spelen. Was dat een eenmalige opleving? Of een opmaat naar een échte nieuwe klassieker.

Online versie niet zo goed

Need for Speed Unbound kun je online of offline spelen en hier verliest de game meteen potentieel een aantal liefhebbers. De online variant is op dit moment niet lekker gebalanceerd en mist een belangrijk element die de offline game zo goed maakt: politieauto’s achter je aan. Wil je online racen? Laat Need for Speed Unbound dan lekker liggen.

Zoek je een racer waar je een single-player van kan spelen, dan zou ik nog even doorlezen. Unbound lijkt in veel opzichten op zijn voorganger Heat. Je hebt races overdag en ’s avonds en die verschillen van elkaar in sfeer, stijl en beloningen. Je rijdt op ongeveer dezelfde kaart.

Spiderman

Maar vanaf het begin is het ook duidelijk dat dit een nieuwe game is. Met name door de visuele stijl. Een combinatie van fotorealistisch en comic artwork zorgt voor een uitstraling die nog het best te vergelijken is met de film Spiderman: Into the Spiderverse. Knap is vooral dat die visuele effecten niet in de weg gaan zitten, maar echt blijvend bijdragen aan de sfeer in de game.

De verhaallijn is origineel en voor een game in dit Fast & the Furious-genre ook best gelaagd. Er is een race voor het burgemeesterschap, waar de illegale straatraces problematisch zijn. Op de radio krijg je daar wat van mee. Maar ook jouw persoonlijke verhaal is interessant. Je bent min of meer geadopteerd door Rydell. Iemand die net te oud is om social media te begrijpen, wat een reeks lollige telefoongesprekken oplevert.

De verhaallijn leidt niet te veel af van de actie, maar geeft je wel reden om elke avond te willen winnen met races en auto’s en geld te verdienen om de vier weken vol te krijgen. In een paar dagen hardcore gamen kun je die vier weken uitspelen en daarna verdwijnt de prikkel om verder te gaan wel een beetje. De seizoenen die Forza Horizon gebruikt zouden een goede aanvulling zijn om de game langer interessant te houden.

Pittig

Een tweede potentiële dealbreaker is de moeilijkheidsgraad van het spel. Zelfs op stand relaxed is het voor mijn 9-jarige zoon echt te pittig. Niet alleen de race-actie, maar ook het overzien van het spel. Je hebt races waar je je in moet kopen. Als je niet hoog genoeg eindigt, heb je aan het einde van de rit dus minder geld, dan toen je begon. Dat werkt behoorlijk frustrerend.

Er is geen rewind-modus. Je kunt er alleen voor kiezen om de hele race over te doen. Heb je de race gewonnen, dan moet je nog zien dat je terug komt bij de garage en niet aangehouden wordt door de politie, anders ben je je gewonnen geld alsnog kwijt.

Voor mensen die online willen spelen of niet heel goed zijn in racegames: zoek vooral iets anders. Voor de Need for Speed-liefhebber is Unbound een must-have game en liefhebbers van arcade-racegames raad ik zeker aan om hem eens te checken.

Rutger Middendorp test naast racegames ook elektrische auto's voor Bright.