Overlast vuurwerk nu ook via chatbot van politie door te geven
Virtuele agent Wout

Overlast vuurwerk nu ook via chatbot van politie door te geven

21-12-2022 12:06 Laatste update: 12:06

Meldingen over overlast van vuurwerk zijn voortaan ook door te geven via een chatbot van de politie. De chatbot genaamd Wout kan binnenkort ook sommige aangiftes opnemen.

De virtuele agent Wout op Politie.nl kan nu ook helpen bij het aannemen van meldingen over vuurwerk en andere overlast, zoals geluidshinder. Burgers hoeven daar niet voor te bellen, maar kunnen via Wout al chattend een melding doorgeven.

Het grote aantal telefoontjes over vuurwerkoverlast vormt volgens de politie een forse belasting van de telefoonlijnen. "Dat terwijl we bij veel meldingen niet direct kunnen ingrijpen. Als de meldingen online binnenkomen, kunnen we sneller een beeld vormen waar de grootste vuurwerkoverlast is", zegt Janny Knol, landelijk portefeuillehouder Dienstverlening bij de politie. "Lokale agenten of handhavers van de gemeente kunnen daarmee beter een inschatting maken waar extra toezicht nodig is."

In 2023 ook aangiftes doen

De politie wil Wout volgend jaar verder uitbreiden. Zo moet het ook mogelijk worden om via de chatbot 'eenvoudige aangiftes' te doen en meer soorten meldingen door te geven. Ook moet de chatbot meer talen gaan 'spreken'. Bezoekers kunnen nu nog alleen in het Nederlands en Engels met Wout chatten.

'Contact met mensen blijft'

Wout kan na een paar vragen voorstellen om de chat voort te zetten met een politiemedewerker. Dat gebeurt volgens de politie in ongeveer een derde van de chatgesprekken. "Waar nodig blijft het contact met politiemensen altijd beschikbaar", aldus Knol.

Sinds februari voerde de chatbot van de politie meer dan 40.000 gesprekken. Volgens Knol heeft Wout zijn waarde bewezen, omdat er gesprekken op gang komen die niet via de telefoon zouden zijn binnengekomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die absoluut niet aan de telefoon willen praten.

Ook wijst Knol op burgers die geen Nederlanders of Engels spreken maar hun vragen en de antwoorden van Wout in hun eigen tempo kunnen vertalen met online-tools als Google Translate. "Laatst hadden we nog een voorbeeld dat zo’n chatgesprek werd overgenomen door een medewerker. Het was al snel duidelijk dat deze persoon vanwege de taalbarrière nooit gebeld zou hebben." 

Luister ook de Bright Podcast: