Getest: laadpaal zonder installatie
Elektrisch rijden

Getest: laadpaal zonder installatie

16-01-2023 08:03 Laatste update: 22:41

De CTEK Njord Go 2-krachtstroomlader is een mobiele laadpaal die je zonder installatie toch 11 kW aan stroom kan leveren. Is dit een ideale vervanger voor een vaste laadpaal?

Wie een elektrische auto gaat rijden wil het liefst ook een laadpaal aan huis. Maar de installatie daarvan kost gauw tussen de 500 en 1500 euro. De Njord Go 2 lijkt op het eerste gezicht het perfecte alternatief.

Je steekt de stekker in het stopcontact en je kunt met 11 kW laden. Net zo rap als aan een gewone laadpaal. En hij kan bovendien ook via een app doorgeven of je auto nog aan het laden is, instellen wanneer hij gaat laden en aangeven hoeveel er aan stroom door is gegaan.

Welk addertje zit er onder het gras? De Njord Go past niet in een regulier 220 volt stopcontact. Je hebt een 3-fase CEE-stopcontact nodig waar de 11 kW doorheen kan. Zo’n rood stopcontact met een klepje. Heb je die in je schuur of in je bedrijfshal hangen, dan is de Njord Go een ideale oplossing om snel een laadpunt te realiseren.

Als je al 3-fasen-stroom in je huis hebt (en dat hebben de meeste mensen), dan kost een krachtstroomgroep eenmalig rond de 250 euro en kun je daarop een CEE-stopcontact en deze lader aansluiten. Het vastrecht gaat bij de meeste aanbieders niet omhoog.

Wifi-dekking

We hebben de Njord Go 2 een tijdje mogen testen en hij werkt zoals een reguliere laadpaal, met als verschil dat je niet kunt autoriseren met een pasje. Iedereen die de stekker in zijn auto stopt, kan dus laden. De app werkt uitstekend, maar je dient wel wifi-dekking te hebben op de plek waar de lader gaat hangen. Houd daar rekening mee voordat je er eentje aanschaft. Overigens is de Njord ook te gebruiken zonder app. 

Een CTEK Njord Go 2-lader kost rond de 950 euro. Mocht je op een geschikte plek al krachtstroom hebben, dan zou ik deze lader zeker overwegen. Als je het er speciaal voor aan moet schaffen is een reguliere laadpaal niet per se veel kostbaarder. 

Rutger Middendorp reviewt naast tech ook auto's voor Bright.

Kijk ook:

Luister ook: