© T&E

Tests: plug-inhybrides veel vervuilender dan fabrikanten zeggen

Een van de plug-in hybrides tijdens de praktijktests.

'Slecht voor milieu'

Tests: plug-inhybrides veel vervuilender dan fabrikanten zeggen

9 februari - 15:02 Laatste update: 15:02

Plug-inhybrides stoten vaak veel meer CO2 uit dan autofabrikanten beweren, blijkt uit nieuwe praktijktests. De uitstoot van een model van BMW was zelfs drie keer hoger dan de officiële cijfers op woon-werkroutes.

Plug-inhybrides, auto's die zowel een elektrische aandrijving als een verbrandingsmotor hebben, zijn geen milieuvriendelijke keuze. Dat concludeert de koepelorganisatie Transport & Environment (T&E) na een onderzoek uitgevoerd door de Oostenrijkse Technische Universiteit Graz.

De onderzoekers hebben drie plug-inhybrides getest: een BMW 3 Series, een Peugeot 308 en een Renault Megane. De uitstoot werd gemeten onder verschillende omstandigheden, zowel tijdens stadsgebruik als tijdens veelvoorkomende woon-werkroutes. 

De nieuwe tests bevestigen volgens T&E dat beleidsmakers belastingen voor deze plug-inhybrides moeten baseren op hun werkelijke vervuiling en dat ze zouden moeten stoppen met het subsidiëren van de verkoop. Europese landen geven jaarlijks honderden miljoenen aan subsidies uit voor deze auto's.

De vervuiling van de geteste BMW was drie keer hoger dan de officiële cijfers op typische woon-werkroutes. De Peugeot en de Renault scoorden beter maar stoten nog altijd veel meer uit dan de fabrikanten hadden opgegeven, respectievelijk 20 en 70 procent meer.

Elektrische actieradius

Bij gebruik in de stad had de Peugeot iets meer dan de helft (53 procent) van de beweerde elektrische actieradius op een volle acculading, terwijl de BMW 74 procent haalde. Alleen bij de Renault kwam de geclaimde elektrische actieradius in de praktijk ongeveer overeen.

"Plug-inhybrides worden verkocht als de perfecte combinatie van een accu voor lokale tripjes en een verbrandingsmotor voor lange afstanden. Maar praktijktests tonen aan dat dit een mythe is", aldus T&E-manager Anna Krajinska. "Bij tests in de stad heeft slechts één van de plug-inhybrides de geadverteerde elektrische actieradius, terwijl ze alle drie meer uitstoten dan wordt beweerd bij woon-werkverkeer." 

Geofencing

BMW gebruikt een nieuwe geofencing-technologie, genaamd 'eDrive Zone', die de plug-inhybride binnen steden automatisch moet overschakelen op elektrisch rijden. Maar bij de tests door T&E zette de BMW 3 Series alsnog in de stad twee keer de benzinemotor aan. Geofencing biedt volgens de organisatie dan ook 'geen garantie voor emissievrij rijden in steden'. 

Het marktaandeel van hybride auto's groeide vorig jaar in Nederland volgens cijfers van de RAI Vereniging naar 36 procent van de verkochte nieuwe auto's. Volledig elektrische auto's waren goed voor een aandeel van 26 procent.

Deze elektrische auto's komen eraan dit jaar:

Video player

Check de laatste video’s
Meer video’s