© Warner Bros. Games

Hogwarts Legacy: ultiem Harry Potter-escapisme met een lelijk randje

Je krijgt in de game toverles – maar het gaat vooral om het avontuur.

10-02-2023 16:56 Laatste update: 17:01

De game Hogwarts Legacy is een weinig vernieuwende maar bijzonder complete duik in de wereld van Harry Potter. Niet eerder speelde je zelf zo de hoofdrol: geweldig escapisme – jammer van de werkelijkheid waarin deze game verschijnt.

Transgender-uitspraken Rowling

Deze game wordt in één adem genoemd met de controverse rond Harry Potter-schrijfster J.K. Rowling. De makers van Hogwarts Legacy stellen: "J.K. Rowling heeft niets met de ontwikkeling van deze game te maken." Dat doen ze niet zomaar: Rowling doet al jaren zeer omstreden uitspraken over transgender-mensen. En hoewel zij niet betrokken is: ze verdient wel mee aan de verkopen van de game. Wat je daar als speler van vindt, is niet aan ons. Wel zijn de controverse en de gevolgen van de woorden van Rowling dermate, dat we deze informatie er graag bij vermelden. Zo kan je een weloverwogen keuze maken.

De wereld van Harry Potter leent zich uitstekend voor games, en toch is het al jaren geleden dat er een boeiende game rond de toverwereld is verschenen. Hogwarts Legacy verandert dat, en biedt simpel gezegd de game waar menig Potter-fan al een leven lang op wacht. Het spel is niets minder dan een volwaardige Harry Potter-simulator. Een game die de fantasie vervult van iedereen die tevergeefs op een toelatingsbrief van Zweinstein heeft gewacht.

In Hogwarts Legacy krijg je die brief wel. De game speelt zich zo'n 100 jaar voor de verhalen van Harry Potter af – toverschool Hogwarts ligt er echter precies hetzelfde bij. En net als in Potter ben je als speler ook een uitzonderingsgeval, een bijzondere leerling met een reputatie die hem, haar of hen voorgaat. Zo stroom je in als vijfdejaars, mede zodat je niet als elfjarige hoeft te spelen. Je kiest zelf tot welk 'huis' je behoort, via de beroemde Sorteerhoed – die keuze heeft nog wel de grootste terugslag op de rest van het spel.

Het is heerlijk dwalen in de gangen van Hogwarts.

Speel als jezelf in een enorme toverschool

Bij de start van de game geef je je eigen personage vorm. Daarbij kies je niet voor een geslacht of gender – ongetwijfeld een bewuste keuze van de ontwikkelaar, in het licht van de Rowling-controverse. Er is keuze uit alle huidskleuren, gezichtstypen, kapsels en stemmen. Hoewel je geen gender kiest, moet je wel een slaapzaal aanwijzen: bij de tovenaars of bij de heksen.

Na een introductie wordt je losgelaten in Hogwarts, en valt al snel op hoe enorm de toverschool in de Schotse hooglanden is – en hoe prachtig gedetailleerd vormgegeven. Trappen, gangen, enorme hallen, klaslokalen, toiletten, verborgen kamertjes: de school is immens en staat vol met magische details en knipogen naar de films en boeken. Bewegende schilderijen, zwevende gieters, zelf-spelende schaakspellen – je waant je oprecht de hoofdrolspeler in je eigen Potter-verhaal.

En dan moet je nog naar buiten: de omgeving rond de school is al helemaal gigantisch – met het magische dorp Hogsmeade, vol met alle winkeltjes die je uit de boeken kent en het Verboden Bos als enkele van de vele bestemmingen in de buurt. Gelukkig heb je toegang tot een bezemsteel en kun je magisch snelreizen.

Elk Potter-cliché passeert de revue, zoals: kies je toverstok.

Toverleerling zonder 9-tot-5-mentaliteit

Hoewel je leerling op een toverschool bent, hoef je je niet druk te maken om het rooster. Je volgt wel lessen, maar het is al snel duidelijk dat je als speler een uitzonderingsgeval bent. Net als Harry Potter honderd jaar later, ben je hier vooral voor alle magische avonturen – niet voor de les plantenkunde van 10:30 uur. Dat is ergens wel jammer: de magische school verwordt zo al snel tot een fraai decor.

Die relatieve platheid valt ook op bij interacties met docenten en leerlingen. Je kan wel met veel mensen praten, maar je krijgt nooit het gevoel dat je echt het verhaal stuurt, ook al kun je uit verschillende reacties kiezen. Alles en iedereen staat in dienst van jou als speler, en het avontuur dat je beleeft.

Je volgt wel toverlessen, maar voelt je zelden écht een leerling.

Geweldige, veilige attractie

Dat is op zich prima: deze openwereldgame, met dit onderwerp en het enorme potentiële publiek, was al nooit de aangewezen titel om het genre opnieuw mee uit te vinden. Dat mondt uit in een heerlijk warm bad, waar je goed mee kan ontspannen en mee ontsnapt aan alledag. Er is enorm veel te doen naast het hoofdverhaal, al wordt het nooit erg spannend.

Dat is dan ook meteen de grootste aanmerking: Hogwarts Legacy speelt het veilig. Deze game wil en zal zoveel mogelijk mensen vrij tevreden stellen. Het sluit daarmee goed aan bij het Harry Potter-pretpark in de VS. Ook hier waan je je even in de wereld van Harry Potter. Maar het blijft een attractie: je beleeft het tot en met, maar de veiligheidsbeugels blijven aanwezig. Het is echter wel een verdraaid mooie, zeer complete attractie.

Wij speelden Hogwarts Legacy op de PlayStation 5. De game is ook beschikbaar voor de Xbox Series X|S en Windows. Op 4 april komt de game ook naar de Xbox One en PlayStation 4, op 25 juli volgt de Nintendo Switch.

Floris Poort, redacteur Bright

Luister ook: