'Privacylabels van veel populaire Android-apps kloppen niet'
'Onjuist of misleidend'

'Privacylabels van veel populaire Android-apps kloppen niet'

23-02-2023 15:10 Laatste update: 15:10

De privacylabels van veel van de meest gedownloade apps in de Google-appwinkel Play Store blijken onjuist of misleidend te zijn. Google controleert volgens onderzoekers niet goed wat de appmakers over hun privacybeleid vermelden.

Dat meldt de Mozilla Foundation, de organisatie achter de webbrowser Mozilla, na een onderzoek onder de 40 populairste Android-apps.

De privacylabels in de Google Play Store werden in april 2022 ingevoerd om gebruikers te helpen met het beschermen van hun gegevens. Op de pagina van hun app geven de makers aan hoe ze gegevens verzamelen en hoe ze met de privacy van gebruikers omgaan. Met die informatie zouden gebruikers beter kunnen bepalen of ze een bepaalde app willen downloaden. Volgens de Mozilla-onderzoekers controleert Google echter niet goed of de informatie die appmakers opgeven wel klopt. Ook zouden de formulieren die appontwikkelaars moeten invullen tekortschieten.

Veel onvoldoendes uitgedeeld

De onderzoekers keken naar de twintig populairste gratis apps en de twintig meest gedownloade betaalde apps in de Google Play Store. Bij 16 van de 40 apps waren er grote verschillen tussen de privacylabels en het daadwerkelijke privacybeleid van de apps. Onder de slechtst scorende apps waren Facebook, Messenger, Snapchat, Twitter en Samsung Push Services. Ook de privacylabels van TikTok, Spotify, WhatsApp, Instagram, Free Fire en Truecaller lieten volgens de onderzoekers te wensen over. In die categorie vallen ook vier apps van Google zelf: YouTube, Google Chrome, Gmail en Google Maps.

Slechts zes van de 40 onderzochte apps kregen een voldoende, waaronder de populaire spelletjes Candy Crush Saga en Subway Surfers. Vijf van de 40 populairste apps bleken helemaal geen privacylabels te hebben.

'Google handhaaft niet goed'

Google volgde met de privacylabels het voorbeeld van Apple dat eind 2020 al soortgelijke labels voor apps in zijn App Store invoerde. De techreuzen namen de stappen na jarenlang aandringen van privacytoezichthouders, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.

"Google en appmakers hebben beide schuld aan het niet verbeteren van de dataprivacy en transparantie in de Play Store", zeggen de Mozilla-onderzoekers. Ze wijzen op meerdere tekortkomingen in de formulieren van Google die appontwikkelaars over hun databeleid moeten invullen. Zo zijn apps niet verplicht om te melden als ze gegevens van gebruikers met 'dienstenaanbieders' delen. Ook Google er volgens hen wel erg makkelijk vanuit dat appmakers eerlijk zijn bij het invullen van de rapportage.

Google zou de informatie die appontwikkelaars invullen strenger moeten controleren, vinden ze. "Google heeft een extra verantwoordelijkheid als beheerder van de Play Store om ervoor te zorgen dat kwaadwillenden niet kunnen floreren ten koste van de consument. Google heeft te weinig gedaan om de dreiging tegen te gaan." 

'Universele standaard nodig'

De Mozilla-onderzoekers stellen voor dat Google en Apple een universele standaard invoeren voor de formulieren van appmakers, vergelijkbaar met de standaarden voor voedingslabels. Ook moeten ze duidelijker aangeven welke maatregelen ze nemen als apps zich niet aan de regels houden.

Luister ook: