'Apple-medewerkers sceptisch over bril: oplossing op zoek naar probleem'
Besloten demonstratie

'Apple-medewerkers sceptisch over bril: oplossing op zoek naar probleem'

27-03-2023 15:17 Laatste update: 29-03-2023 18:26

Apple zou zijn eerste 'mixed reality'-headset aan steeds meer van zijn personeelsleden tonen. De presentatie van de bril lijkt dichtbij, maar sommige medewerkers noemen het 'een oplossing op zoek naar een probleem'.

Er zijn al jaren geruchten over een slimme bril van Apple. Die geruchten krijgen steeds meer vorm: het zou gaan om een skibril-achtige headset die met camera's en sensoren de wereld om gebruikers heen in kaart brengt en mengt met een virtuele wereld. Met een draaiknop doseren gebruikers hoeveel van de echte wereld er 'doorschemert' in de virtuele wereld.

Het prijskaartje van de bril zou zo'n 3000 dollar bedragen. De onthulling wordt in de zomer verwacht.

'Praktijk moet nut bril gaan aanwijzen'

Inmiddels zou Apple de bril hebben getoond aan zijn honderd belangrijkste medewerkers, meldt Bloomberg. Veel van hen zouden pragmatisch kijken naar de bril en beseffen dat het geen onmiddellijk succes wordt, zoals de iPhone dat was. Men zou rekening houden met een relatief trage start, met onopvallende apps en vooral nog geen duidelijk doel. Opvallend genoeg zou de bril niet gebruikt kunnen worden door brildragers: dan zouden er speciale lenzen op sterkte in geplaatst moeten worden.

De praktijk zou vervolgens het nut van de bril moeten gaan uitwijzen, omdat ontwikkelaars apps maken en gebruikers er creatief mee aan de slag gaan. Hetzelfde gebeurde met de Apple Watch, die in eerste instantie niet erg lovend werd ontvangen, maar door de jaren heen toch uitgroeide tot een verkoophit. De Apple Watch was vorig jaar bijvoorbeeld goed voor 60 procent van de omzet van de totale markt voor slimme horloges, en blijft een groeiend onderdeel van de winst van Apple.

Scepsis: 'Oplossing op zoek naar probleem'

Sommige huidige en voormalige medewerkers van Apple zijn terughoudender over de bril, schrijft The New York Times. De krant sprak acht medewerkers die zich zorgen maken over de hoge prijs, twijfelen aan het nut van de bril en vrezen voor de onbewezen markt. Enkele medewerkers zouden zelfs al bij het 'project bril' opgestapt zijn vanwege die zorgen.

Apple zou drie toepassingen voor de bril in gedachte hebben: videobellen met virtuele avatars, het monteren van afbeeldingen en video in 3D en een persoonlijke 3D bioscoop. Daarmee zou de eerste Apple-bril volgens The New York Times voornamelijk op de zakelijke markt gericht zijn, opvallend voor een consumentenmerk als Apple. Volgens de sceptische medewerkers zou de bril vooral een oplossing zijn voor een probleem dat er niet is, of in ieder geval niet helder genoeg is geschetst.

Luister ook:

'Jony Ive zette mooi plaatje neer'

Vijf jaar geleden zou Apple de plannen rond zijn bril intern groots hebben gepresenteerd. Toenmalig hoofd ontwerp Jony Ive toonde de 100 belangrijkste Apple-medewerkers een conceptvideo van de bril. Er zou een man te zien zijn geweest in een Londense taxi, die via een bril belt met zijn vrouw in San Francisco. "Wil je naar Londen komen", vroeg de man. Even later deelden de twee het uitzicht over Londen, gezien door de ogen van de man.

Met dat punt aan de horizon zou Apple aan de slag zijn gegaan, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. Ive is inmiddels vertrokken bij Apple. En onlangs kwamen er verhalen naar buiten over Apple-ontwerpers die liever nog zouden wachten met een slimme bril. De technologie zou nog niet ver genoeg gevorderd zijn om hun visie werkelijkheid te maken op een manier die breed genoeg zou aanspreken.

De eerste VR-bril die we kunnen aanraden is van PlayStation: