'Nieuwe advertentie-ervaringen'

Microsoft zet nu reclames in antwoorden van chatbot

30 maart 2023 om 09:37
Laatste update: 30 maart 2023 om 09:37

De AI-chatbot in Microsoft-zoekmachine Bing is sinds twee weken voor iedereen te gebruiken. Microsoft is nu begonnen om reclames in die chats te tonen.

Microsoft testte de afgelopen weken al op beperkte schaal reclames in de AI-chat van Bing. Het bedrijf zal de komende tijd op die manier blijven experimenteren, schrijft Microsoft-hoofd zoeken Yusuf Mehdi. Momenteel test Microsoft bijvoorbeeld links die aansluiten op de vraag die aan de chatbot is gesteld.

Als gebruikers bijvoorbeeld een vraag over auto's stellen, toont de chatbot van Bing een gesponsorde link naar een autoverkoper. "Ja, advertenties worden getoond in het nieuwe Bing, met name in de chat", zegt Caitlin Roulston, communicatiedirecteur bij Microsoft, in een verklaring tegenover The Verge. "Aangezien het nieuwe Bing nog een preview is, kan er variatie zitten in hoe die momenteel worden getoond. We onderzoeken steeds nieuwe mogelijkheden voor advertentie-ervaringen en zullen in de loop van de tijd meer delen."

Inkomsten delen met sites

Het is nog niet duidelijk hoeveel advertenties gebruikers op termijn in de Bing-chat gaan zien. Ook is nog niet bekend welke maatstaven de chat gaat gebruiken voor het tonen van reclame. In traditionele zoekmachines is de verdeling inmiddels duidelijk: vaak zijn de bovenste paar resultaten gesponsord, daarna komen de echte zoekresultaten. In een chat is die ruimte er niet, en is een advertentie-link mogelijk dus prominenter.

Medhi van Microsoft schrijft dat het bedrijf ook reclame-inkomsten wil delen met partners die teksten hebben bijgedragen aan de reactie van Bing. Dat kan bijvoorbeeld een site voor recepten zijn. De AI leest die site en geeft een recept meteen door aan de gebruiker. Dat scheelt de maker van de recepten-site echter een bezoek, en daarmee eigen reclame-inkomsten.

Microsoft zal daar een balans in moeten vinden, omdat het voor sites op termijn anders niet meer rendabel is om hun inhoud gratis via reclame beschikbaar te maken. En als sites niet gratis en openbaar zijn, kunnen ze niet door kunstmatige intelligentie worden gelezen.

Luister ook de Bright Podcast: