Betaalsysteem iDEAL krijgt nieuwe versie: 'Sneller bestellen bij webwinkels'

Amos Kater van iDEAL-beheerder Currence

'Het nieuwe iDEAL'

Betaalsysteem iDEAL krijgt nieuwe versie: 'Sneller bestellen bij webwinkels'

31-03-2023 16:04 Laatste update: 16:08

Het betaalsysteem iDEAL van de Nederlandse banken wordt binnenkort flink vernieuwd. Consumenten kunnen straks een eigen iDEAL-profiel aanmaken, waarmee ze bij webwinkels sneller kunnen bestellen. Later behoort ook uitgesteld betalen tot de opties.

"We zijn al twee jaar achter de schermen bezig om de vernieuwing voor te bereiden. De technologie achter iDEAL wordt volledig vernieuwd en wordt hierdoor toekomstvast", vertelt Amos Kater, head of products bij Currence, dat namens de banken de beheerder van iDeal is.

Een belangrijke nieuwe functie is dat consumenten straks een iDEAL-profiel kunnen aanmaken. "Maar dat zal altijd optioneel zijn", benadrukt Kater. "Je kan dan een bankrekening van je voorkeur instellen, zodat je de nieuwe dienst Snel Bestellen kunt gebruiken." De betaalpagina van iDEAL toont dan direct de juiste bankkeuze. "Je hoeft niet meer eerst in een menu jouw bank te kiezen. Dat is handig, omdat er veel mensen zijn met rekeningen bij verschillende banken", zegt Kater. 

Gebruikers kunnen ook adresgegevens en bezorgopties aan hun profiel toevoegen, zodat ze die niet bij elke webwinkel hoeven in te vullen. De webwinkel haalt de gegevens bij iDEAL op. Hierdoor moet het bestelproces een stuk sneller gaan.

Pushbericht

Als gebruikers een online-aankoop doen, krijgen ze straks een pushbericht van hun bank-app en na bevestiging in die app wordt de betaling afgerond. Ze verlaten de virtuele omgeving van de winkel niet. Momenteel stuurt iDEAL gebruikers nog eerst door naar een pagina bij de bank en vervolgens na afronden van de betaling weer terug naar de webwinkel.

Testen

Enkele webwinkels en banken zijn intern al gestart met het testen van het nieuwe iDEAL. "De eerste reacties van de markt zijn positief", zegt Kater.

Rond oktober kunnen grote groepen Nederlanders bij de eerste banken op de nieuwe manier betalen. "We gaan het daarvoor al onder kleinere groepen testen."

Het blijft ook mogelijk om op de oude manier via iDEAL te betalen. Webwinkels kunnen na de invoering van 'het nieuwe iDEAL' een aparte knop voor de functie Snel Bestellen toevoegen. 

Later betalen

Aan het nieuwe iDEAL worden later meer diensten en mogelijkheden toegevoegd, zoals terugkerende betalingen of later betalen. "Je kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een bepaalde betaling pas te doen op het moment dat je maandsalaris binnen is. Over dat soort nieuwe betaalopties lopen al gesprekken. We zijn heel selectief met welke partijen we daarvoor willen samenwerken", zegt Kater.  

Profiel voor iDEAL

Het aanmaken van een nieuw iDEAL-profiel kan straks alleen via een van de aangesloten banken. De profielen worden vervolgens centraal bij Currence opgeslagen. De uitrol zal in fases gaan en verschillen per bank. Consumenten krijgen via hun bank of betaaldienst te horen wanneer ze de nieuwe functies kunnen gebruiken.

De betaalmethode iDEAL ging in 2005 van start. Zo'n 70 procent van alle online-aankopen in Nederland wordt via iDEAL gedaan: meer dan een miljard transacties per jaar.

Luister ook: