Betaald Twitter-abonnement wint amper abonnees
Minder dan één procent

Betaald Twitter-abonnement wint amper abonnees

05-04-2023 09:23 Laatste update: 09:27

Het lukt Twitter nog niet om veel abonnees te werven voor zijn betaalde Blue-abonnement. Minder dan één procent van de maandelijks actieve gebruikers heeft op dit moment een abonnement.

Dat blijkt uit gegevens van analysebedrijf SimilarWeb die Bloomberg heeft ingezien. In de afgelopen maand namen slechts 116.000 mensen een abonnement.

Volgens Twitter heeft het platform maandelijks 500 miljoen actieve gebruikers. Tel je de nieuwe abonnees op bij de 300.000 Twitter Blue-gebruikers uit februari, dan heeft nog steeds slechts een fractie van de bezoekers zo'n abonnement. Twitter Blue kost een tientje per maand.

Er werd in maart een fikse groei in abonnees verwacht, omdat gebruikers hun accounts alleen nog maar kunnen verifiëren door hiervoor te betalen. Twitter wilde ook op 1 april alle onbetaalde verificatievinkjes verwijderden, maar dat werd op het laatste moment een paar weken uitgesteld.

Adverteerders verlieten Twitter

Topman Elon Musk noemt Twitter Blue al lange tijd de oplossing voor Twitters geldproblemen. Veel adverteerders hebben zich bij het sociale netwerk teruggetrokken, deels omdat ze makkelijk nagedaan konden worden door gebruikers die een vinkje kochten. Ook het chaotische leiderschap van Musk speelde volgens adverteerders een rol in hun voorzichtige houding. De advertentie-omzet van Twitter halveerde tussen oktober en maart.

In de afgelopen maanden werden gratis basisfuncties ook weggehaald, zodat ze alleen bij een betaald abonnement gebruikt kunnen worden. Zo kunnen nu alleen Twitter Blue-abonnees hun accounts beveiligen met een sms-code.