Elon Musk

Twitter haalt vinkjes weg op 'wietdatum' 20 april

12 april om 06:25
Laatste update: 12 april om 06:53

Twitter-topman Elon Musk belooft dat alle oude vinkjes op het sociale netwerk op 20 april worden weggehaald. Eerst moest dat op 1 april gebeuren, maar die deadline haalde het bedrijf niet.

Musk kondigde de nieuwe deadline aan op zijn Twitter-account. Wie na 20 april nog een blauw vinkje op Twitter wil hebben, moet daar een betaald abonnement van ongeveer 10 euro per maand voor afsluiten.

De datum verwijst terug naar het moment waarop Musk Twitter voor het eerst wilde kopen. Op 14 april vorig jaar bood hij een aandelenprijs met daarin de cijfers 420, waarna hij op 20 april de documenten voor zijn bod tekende. In de Verenigde Staten wordt die datum uitgeschreven als 4/20. 

Het cijfer 420 is een verwijzing naar de Amerikaanse cannabiscultuur. Daar refereert Musk vaak naar: in 2018 tweette hij te overwegen autobedrijf Tesla van de markt te halen voor een prijs van 420 dollar per aandeel. Later noemde hij dat een grapje, wat hem in de problemen bracht bij marktwaakhonden.

Vinkjes

Blauwe vinkjes werden jarenlang op Twitter gebruikt om legitieme accounts te onderscheiden. Heeft een beroemdheid zo'n vinkje, dan heeft Twitter bij die persoon gecheckt of dit echt zijn of haar account is.

Musk hoopt omzet te genereren door die vinkjes nu tegen betaling aan te bieden. Critici vrezen dat dit vooral voor problemen zal zorgen. Als iedereen een vinkje kan kopen, wordt het immers ook makkelijker om iemand na te doen en legitiem over te komen.

BBC

De Twitter-topman werd vannacht ook geïnterviewd door de BBC. Deze Britse omroep had kritiek op het sociale netwerk, dat hun account markeerde als 'gefinancierd door de overheid'. Volgens de BBC is de omroep onafhankelijk.

Musk belooft deze markering aan te gaan passen naar 'Gefinancierd door het publiek'. 

Twitter was jarenlang vooral afhankelijk van reclame-inkomsten, maar die omzet kelderde toen Musk eind vorig jaar aan het roer kwam. In het interview zei Musk dat die omzet recent weer is gestegen omdat adverteerders terugkeerden. De cijfers zouden weer 'ruwweg in het zwart staan'. Het bedrijf heeft 1.500 mensen in dienst, veel lager dan de 8.000 mensen die er voor de overname werkten.