'Accuwissel kan overbelasting stroomnetwerk tegengaan'
Elektrische auto's

'Accuwissel kan overbelasting stroomnetwerk tegengaan'

25-04-2023 04:00 Laatste update: 11:47

Het Chinese automerk NIO en energieleverancier Vandebron gaan samenwerken aan laadtechnologie voor Nederlandse accuwisselstations. Het omruilen van een lege voor een volle accu zien ze niet alleen als een 'sneller alternatief voor opladen', maar het kan ook overbelasting van het stroomnet tegengaan.

NIO en Vandebron hebben de samenwerking vanochtend bekendgemaakt. Bij de accuwisselstations van NIO kunnen eigenaren van een elektrische auto van het Chinese merk binnen enkele minuten hun accu omwisselen voor een volle en weer hun weg vervolgen. Bij de samenwerking, die in mei van start gaat, wordt de 'slimme' software van Vandebron ingezet voor het opladen van de NIO-accu's. Dat moet bijdragen aan het 'balanceren van het Nederlandse energienetwerk', aldus de Nederlandse NIO-topman Daniel de Groot. 

Bij te weinig duurzame energie op het netwerk wordt het laden van de batterijen vertraagd. De software van Vandebron helpt het energienet in balans te brengen, door op afstand het laden op en af te schalen.

Op meerdere plekken in Nederland zit het elektriciteitsnetwerk al aan zijn capaciteit. De overgang naar elektrisch rijden vergroot de zorgen over het stroomnet, omdat de vraag naar stroom fors toeneemt vanwege het opladen van elektrische auto's en vrachtwagens. De Nederlandse autobranche riep het kabinet daarom op om snel meer geld te steken in het verzwaren van het elektriciteitsnetwerk.

Accuwisselstations

Nio opende vorig jaar in Tilburg zijn eerste accuwisselstation en heeft momenteel ook Power Swap Stations in Utrecht, Den Hoorn en Apeldoorn. Zo'n accuwisselstation is ongeveer zo groot als een dubbele garagebox en kan tot 312 accuwissels per dag uitvoeren. Het station laadt maximaal 13 batterijen tegelijk op.

Stroomnet balanceren

NIO gaat de Vandebron-software gebruiken om het lokale stroomnet te balanceren als de energievraag en -aanbod niet aan elkaar gelijk zijn. Onbalans op het net komt onder meer door de wisselende productie van zonne- en windenergie. "Met als gevolg dat vervuilende alternatieven zoals fossiele energie wordt ingezet om het net weer in balans te brengen", stelt Vandebron. Het bedrijf ziet daarom een belangrijke rol weggelegd voor energieopslag. De samenwerking tussen NIO en Vandebron zorgt voor zo'n 200 kW flexibele capaciteit. 

"In deze pilot zoeken we samen met NIO de grenzen op van de technologische mogelijkheden door zo slim én duurzaam mogelijk gebruik te maken van de beschikbare capaciteit van de Power Swap Stations. Dit doen we nu door waar nodig de laadsnelheid op en af te schalen", zegt Vandebron-topman Arno van den Berg.

Volgens NIO komt het swappen van de batterijen niet alleen de levensduur ten goede, maar zorgt het er ook voor dat NIO-eigenaren 'altijd met een goede batterij rondrijden'. Het Chinese bedrijf wil eind dit jaar een "semi-dekkend landelijk netwerk" aan accustations hebben. Om hoeveel stations het dan totaal gaat, is niet bekend. Wel worden binnenkort nog twee Nederlandse Nio-accustations geopend.

Meer over de NIO-stekkerauto's: