Bright-autotester Rutger rijdt een maand in de luxe elektrische Nio ET7. Een auto waarvan de batterij gewisseld kan worden in 5 minuten. Deze week: is een verwisselbare accu handig?
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.
De Nio ET7 heeft een accu die in luttele minuten volautomatisch gewisseld kan worden in een accuwisselstation. Renault heeft dat eerder met de Fluence al eens geprobeerd, maar het was sowieso te vroeg met dat idee. Nio probeert het nu opnieuw en pakt het ambitieus aan. In China staan er al 1300 wisselstations. In Nederland zijn er in korte tijd al drie gebouwd.
De wisselstations leveren drie voordelen op: je kunt sneller wisselen dan laden, je hebt altijd een accu in topconditie onder de auto, je kunt voor een verre reis tijdelijk naar een grotere accu schakelen. Nadeel van het wisselen van de accu is dat je hem moet huren en dus een pittig bedrag per maand (169 euro voor de kleinste accu) kwijt bent aan huur.
Niet ev-rijders noemen dit vaak de heilige graal: snel kunnen swappen maakt de overstap naar elektrisch veel makkelijker. Het idee dat je uren ergens zou moeten stoppen, is voor veel mensen een reden om nog niet elektrisch te gaan rijden. Is dat ook zo? We lopen de vermeende voordelen langs.
Vakantieaccu of woon-werkaccu
Op dit moment zijn de Nio’s leverbaar met een 75 kWh of een 100 kWh accu. Er komt een 150 kWh accu aan. Voor de vakantie de accu omwisselen naar een exemplaar dat je het dubbele bereik geeft, is wel de moeite. Je hoeft er niet het hele jaar voor te betalen, maar bij gebruik upgrade je tijdelijk.
Zeker als je naar een land gaat met beperkte laadinfrastructuur of tijdens een drukke reisdag is 150 kWh in de bodem meenemen wel een groot voordeel.
Tijdswinst door swappen
Snelladen kost met een rap ladende auto toch nog steeds gauw een half uur. Een Nio-accu wisselen gaat in 5 minuten. Winst per laadbeurt 25 minuten. Einde discussie, toch? Niet helemaal. In de lange reizen die ik met een elektrische auto maakte, verloor ik op een volle dag zelden tijd door te laden. Ik rijd twee uur, stop een half uur tot drie kwartier en rijd weer twee uur. Een heel aangenaam tempo om te reizen en tijdens het stoppen laad ik, en de accu blijft dus altijd voldoende gevuld.
Ga ik met de Nio naar Zuid-Frankrijk en zouden er swapstations op mijn route staan, dan zou ik er per saldo dus niet zo heel veel mee opschieten. Want na het swappen moet ik alsnog eten of drinken.
Het addertje onder het gras zit hem natuurlijk ook in de swapstations van Nio. Er zijn nu drie in Nederland. Geen enkele op de route naar Zuid-Frankrijk. Er van uitgaande dat Nio de kosten van het bouwen van nieuwe stations kan blijven dekken, dan is het grootste voordeel van swappen dat alleen Nio’s het kunnen, dat je een wisseltijd kan reserveren en dat je dus niet in de rij hoeft te staan voor een Ionity-lader.
Altijd een goede accu onder de auto
Toen de Renault Zoe uitkwam, kocht je die zonder accu. Die moest je voor een bedrag tussen de 60 en 110 euro per maand huren van Renault. Nadeel: elke maand geld kwijt. Voordeel: nooit gedoe met het duurste onderdeel van je auto. Renault is er inmiddels mee gestopt. Het is lastiger om je auto tweedehands te verkopen en de accu blijkt veel langer mee te gaan dan gedacht, dus er is niet echt aanleiding voor deze constructie.
Ervan uitgaande dat ook Nio goede accu’s bouwt, is het dus niet noodzakelijk om te huren. Nio bied je de mogelijkheid om de accu te kopen met de auto. Duivels dilemma: want dan kun je dus niet meer swappen.
Volgende week volgt de conclusie over de Nio ET7.
Rutger Middendorp test auto's voor Bright. Kijk ook zijn video's.