Spotify verwijdert tienduizenden met AI gemaakte liedjes

Spotify verwijdert tienduizenden met AI gemaakte liedjes

09-05-2023 11:39 Laatste update: 15-05-2023 07:13

Muziekdienst Spotify heeft tienduizenden nummers verwijderd die met kunstmatige intelligentie (AI) waren gemaakt. De makers zouden de regels rond het kunstmatig opkrikken van luistercijfers hebben geschonden.

De tienduizenden geschrapte liedjes waren geüpload door het bedrijf Boomy, dat AI gebruikte om de nummers te genereren. Spotify verwijderde daarmee zo'n 7 procent van het totaalaantal nummers op zijn platform, meldt de Financial Times op basis van een bron die bekend is met de zaak.

De afgelopen maanden heeft de muziekindustrie te maken gehad met de opkomst van door AI gegenereerde nummers en, meer in het algemeen, met het groeiende aantal nummers dat dagelijks streamingplatforms overspoelt. Opnamegigant Universal Music had bij alle grote streamingplatforms gemeld dat het verdachte streamingactiviteit op Boomy-tracks zag, volgens een andere persoon die dicht bij de situatie staat.

Kunstmatige streaming

De Boomy-nummers werden verwijderd vanwege vermoedelijke "kunstmatige streaming": online bots die zich voordoen als menselijke luisteraars om het aantal kijkers voor bepaalde nummers op te blazen.

AI heeft dit soort activiteiten gemakkelijker gemaakt omdat iemand hiermee direct veel muziektracks kan genereren, die vervolgens online kunnen worden geüpload en gestreamd.

Boomy, dat twee jaar geleden werd gelanceerd, stelt gebruikers in staat om verschillende stijlen of omschrijvingen te kiezen, zoals 'rapbeats' of 'regenachtige nachten', om een door een machine gegenereerd nummer te maken. Gebruikers kunnen de muziek vervolgens vrijgeven aan streamingdiensten, waar ze royaltybetalingen zullen genereren. Het in Californië gevestigde Boomy zegt dat zijn gebruikers meer dan 14 miljoen nummers hebben gemaakt.

Spotify bevestigde dat het wat Boomy-inhoud had verwijderd. "Kunstmatige streaming is een al lang bestaand, branchebreed probleem dat Spotify probeert uit te roeien in onze service", aldus het bedrijf.

"We zijn altijd bemoedigd als we zien dat onze partners waakzaam zijn rond de monitoring of activiteit op hun platforms", zegt Michael Nash, Chief Digital Officer van Universal.

Het hardhandige optreden komt wanneer de machtsmakelaar van de muziekindustrie, Lucian Grainge, zich de afgelopen maanden heeft uitgesproken over de verspreiding van nummers op platforms zoals Spotify, waar elke dag 100.000 nieuwe nummers worden toegevoegd, en de toenemende manipulatie van het systeem.

Grainge, CEO van Universal, vertelde investeerders vorige week dat "de recente explosieve ontwikkeling in generatieve AI, als er niets aan wordt gedaan, zowel de stroom van ongewenste inhoud op platforms zal vergroten als rechtenkwesties zal creëren met betrekking tot de bestaande auteursrechtwetgeving".

Hoewel het gebruik van kunstmatige intelligentie om liedjes te maken niet nieuw is, is het probleem de afgelopen maanden geëscaleerd naar de voorgrond van gesprekken in de muziekindustrie. De streamingboom heeft geleid tot een scala aan diensten die artiesten de kans bieden om hun weg naar succes te kopen. Een Google-zoekopdracht voor "koop Spotify-streams" levert miljoenen resultaten op, met sites zoals "spotistar.com" die 1.000 Spotify-spelen aanbieden voor $ 6.

De Financial Times meldde vorige maand dat Universal een brief naar streamingdiensten heeft gestuurd met het verzoek het gebruik van generatieve AI op hun platformen hard aan te pakken. Diezelfde week ging een nummer dat kunstmatige intelligentie gebruikte om de stemmen van Drake en The Weeknd na te bootsen viraal op streamingplatforms.

Spotify-chef Daniel Ek zei vorige week tegen analisten: "Ik denk niet dat ik ooit zoiets in technologie heb gezien", over hoe snel AI-technologie vordert.

Boomy hervatte in het weekend het indienen van nieuwe nummers op Spotify. De twee partijen onderhandelen over het herstel van de rest van Boomy's catalogus. Het bedrijf zei: “Boomy is categorisch tegen elke vorm van manipulatie of kunstmatige streaming. We werken samen met partners uit de industrie om dit probleem aan te pakken.”

Getest: de nieuwe Sonos Era-speakers

Luister ook: