mg mg4 review test duurtest

Duurtest MG MG4: 31.000 euro, 400 km bereik

22 mei om 09:23
Laatste update: 22 mei om 10:37

Onze autotester Rutger rijdt twee weken met de elektrische budgetknaller van 2023: de MG4.

Na vier weken in de luxe Mercedes EQE is de nieuwe duurtester een stapje terug, maar een enorme stap vooruit voor de mensheid. Waarom? Voor 32.285 euro koop je een auto die met 117 kW kan snelladen, met een 10 inch infotainmentsysteem, automatische led-koplampen, keyless entry, vijf zitplaatsen en een flinke bagageruimte.

En misschien wel het belangrijkste: een reëel bereik van rond de 300 kilometer dankzij de 51 kWh-accu. Voor 3500 euro meer heb je een 64 kWh-accu en rijd je tegen de 400 kilometer elektrisch. Voor nog steeds minder dan 36.000 euro.

Opties en 204 pk

Onze testwagen is de volledig uitgevoerde Luxury in knaloranje. Die heeft behalve die weinig subtiele kleur ook nog een weinig subtiele dubbele spoiler achterop, een hele reeks aan rijhulpen, een 360 graden-camera, verwarmbare stoelen voor en een warmtepomp voor meer bereik in de winter.

Als je alle opties aanvinkt, lukt het je nog niet een MG4 te kopen boven de 40K. Met 39.085 houdt het op. Er kan een trekhaak achter die maximaal 500 kg mag trekken, maar niet af-fabriek. Dus als je echt boven de 40K uit wil komen lukt je dat met die trekhaak en een luxe mattenset misschien net. Maar ja, dan krijg je nog bijna 3000 euro subsidie.

De MG4 heeft ook nog eens 204 PK aan boord en voelt zeker dankzij de achterwielaandrijving als een hot hatch. Het stuurgevoel laat wat te wensen over, waardoor het geen directe Golf GTI concurrent is, maar met een klein beetje werk aan het onderstel zou de MG4 die hele categorie benzinewagens overbodig kunnen maken.

Lane assist is raar afgesteld

De vorige MG's die we testten: de ZS EV en de MG5 waren irritant aanwezig met allerhande waarschuwingspiepjes en belletjes. De MG4 is echter een helemaal nieuwe auto en bijna alle ergernissen zijn verdwenen. Alleen de lane assist is raar afgesteld: alsof je een bange medepassagier naast je hebt die af en toe onverwacht een ruk aan het stuur geeft. Volgens MG is een update onderweg, maar op dit moment moet je nog elke rit vier keer klikken om het uit te zetten. In het geval van de MG4 is dat zeker geen reden om hem te laten staan.

Het infotainmentsysteem reageert gevoelsmatig wat vlotter, al is het touchscreen soms weinig gevoelig en moet je even stevig drukken. De interface en navigatie is niet zo sterk dat je Apple Carplay of Android Auto niet zou prefereren en dat is standaard, dus streamingdiensten heb je daarmee ook aan boord. Het geluidssysteem klinkt uitmuntend, zeker voor iets waar geen sjieke merknaam op gedrukt staat. Het standaardsetje in een Kia Niro klinkt minder goed en die auto kost 10K meer.

Ontwerp

En dan moeten we het nog even over het uiterlijk hebben. Een jongetje van een jaar of vier bij zijn moeder achterop de fiets riep naar onze geparkeerde auto: "Kijk mam, een Lambo!". Dat vind ik een aardige samenvatting van het ontwerp. Een 4-jarige denkt dat het een Lambo is. In een minder opzichtige kleur en zonder de spoiler van het meest luxe model, is de auto een stuk beter te verteren, moet ik zeggen.

Maar de verhoudingen tussen voor- en achterkant zijn een beetje vreemd: de neus erg spits, de achterkant erg blokkig. Geen onappetijtelijke auto, maar ook geen klassiek geproportioneerde schoonheid.

Volgende week lees je de conclusie, want we mogen maar twee weken in de MG rijden. Maar ik vermoed dat hij aardig positief zal zijn.

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest.