Deze nieuwe e-bike is een combinatie van bakfiets en stadsfiets

Deze nieuwe e-bike is een combinatie van bakfiets en stadsfiets

16-06-2023 15:21 Laatste update: 15:26

Het aanbod aan elektrische bakfietsen blijft groeien en ze komen er in steeds meer vormen en maten. Een interessante nieuwkomer is de opvallend compacte en wendbare e-bike van het Duitse merk Ca Go. Met deze fiets kan je op drie plekken vracht vervoeren: voorop, achterop en in het midden. 

Fabrikant Ca Go uit de Duitse stad Koblenz heeft de elektrische cargo-fiets CUV E-Bike CS aangekondigd. De fiets is bedoeld als een e-bike voor de stad én als vrachtfiets. Hij is maar 2 meter lang en neemt zo minder ruimte in dan de gemiddelde bakfiets. Door de op de onderbuis gemonteerde middendrager ligt het zwaartepunt laag, wat de fiets volgens de Duitsers een stabielere wegligging moet geven.

75 kg aan vracht

Het maximale laadvermogen voor fietser en vracht samen is 145 kilogram. De zwaarste vracht kan in het middenrek, dat 30 kilogram aankan. Het achterrek is geschikt voor 27 kg en voorop kan de fiets nog eens 18 kg dragen. In het middelste rek past met gemak een bierkrat, het vastzetten van voorwerpen op het voorste rek kan met het bekende MIK-systeem en achterop zijn ook fietstassen te bevestigen.  

De fiets beschikt over een verende voorvork, 20 inch wielen met speciale Schwalbe-banden voor bakfietsen en Magura hydraulische schijfremmen. De e-bike kan ook een aanhanger trekken en de fabrikant biedt verder meerdere optionele accessoires, zoals een kinderzitje. De mix van stads- en bakfiets is geschikt voor fietsers tussen 1,65 en 2 meter.

Bosch-accu

De CUV E-Bike CS werkt met de Bosch Cargo Line-motor met 85 Nm koppel en beschikt standaard over een 545 Wh-accupakket, optioneel te upgraden naar 725 Wh. De accu is makkelijk uitneembaar en op de ingebouwde laadindicator zie je altijd hoeveel capaciteit er nog over is. De e-bike heeft ook een verstelbare zadelpen en een verstelbare stuurpen. 

De fiets is er in drie varianten. De goedkoopste is de CS 100 met een achterderailleur, die 5590 euro kost. Daarna komt de CS 150, met een handmatige Enviolo-versnellingsnaaf, voor 5990 euro. En de duurste is de CS 200, die een Gates Carbon-tandriem en een traploze Enviolo-versnellingsnaaf heeft, voor 6490 euro.

Volg ook ons YouTube-kanaal voor onze e-bike-reviews.

Kijk ook: de nieuwe e-bike van Veloretti.