Super73

Inspectie legt verkopers te snelle fatbikes dwangsommen op

Inspectie legt verkopers te snelle fatbikes dwangsommen op

21-06-2023 12:21

Negen bedrijven hebben een last onder dwangsom gekregen omdat ze elektrische fatbikes verkochten die harder konden dan de toegestane 25 km/u.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft aan negen verkopers van te snelle fatbikes - e-bikes met dikke banden - een last onder dwangsom van 15.000 euro opgelegd. De bedrijven verkochten e-bikes met een trapondersteuning harder dan 25 km/u of een vermogen hoger dan de toegestane 250 Watt. Met de dwangsommen wil de ILT ervoor zorgen dat de fatbikes niet meer worden verkocht. Als de bedrijven ermee doorgaan, kan de inspectie een nieuwe dwangsom opleggen. 

"De veelal jonge gebruikers van fatbikes realiseren zich niet dat het geen e-bike is, maar een brommer. En dan zijn rijbewijs, kenteken, helm en WA-verzekering verplicht. In dat geval doet het er ook niet toe of je zo’n fatbike op de openbare weg of op eigen terrein gebruikt. Wij vinden dat de verkopers van dergelijke fietsen hun verantwoordelijkheid moeten nemen", zegt Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de ILT. 

De inspectie waarschuwde in november al 27 bedrijven die te snelle fatbikes verkochten. Vijftien bedrijven stopten daarna met de verkoop, negen kregen een last onder dwangsom en bij drie bedrijven loopt de procedure nog. 

Gezien als bromfiets

Tweewielers met trapondersteuning die harder gaan dan 25 km/u, of meer dan 250 W-vermogen hebben of waarmee je zonder te trappen vooruitgaat, bijvoorbeeld door middel van een gashendel, zijn volgens de wet geen e-bikes maar bromfietsen. Die mogen alleen worden verkocht als ze over een typegoedkeuring beschikken.

De boete voor het rijden op de openbare weg op zo'n te snelle fatbike zonder typegoedkeuring, zonder kenteken, zonder WA-verzekering, zonder rijbewijs en zonder het dragen van een helm kan oplopen tot 1400 euro.

Kijk ook: review van de legale fatbike van Phatfour