Polestar

Android auto google automotive software app concurrentie

Duitse waakhond: Google beperkt de concurrentie met autosysteem

21 juni 2023 om 16:26

Google dreigt in Duitsland te moeten stoppen met het standaard meeleveren van Google Maps, zijn spraakassistent en zijn appwinkel in Android Automotive, het speciale besturingssysteem voor auto's. Volgens de Duitse mededingingswaakhond beperkt de techreus de concurrentie met de verplichte koppeling van zijn diensten.

Android Automotive is een speciale Android-versie voor het infotainmentsysteem van auto's. In het systeem worden onder meer Google Maps, Google Assistant en de appwinkel Google Play Store standaard meegeleverd. Auto's van onder meer Polestar, Volvo, Renault en Honda gebruiken Android Automotive.

De Duitse Bundeskartellamt oordeelt dat Google met het autosysteem zijn machtige positie op smartphones en computers gebruikt om nu ook de automarkt te veroveren. Google deelt bovendien alleen reclame-inkomsten met autofabrikanten die beloven om Google Assistent als enige spraakassistent aan te bieden of bepaalde Google-diensten standaard in te stellen. Dat is volgens de toezichthouder mogelijk in strijd met de Europese mededingingsregels.

Google mag nog reageren

Door de praktijken van Google kunnen de functies van diensten van concurrenten, zoals een spraakassistent voor het aansturen van een navigatiefunctie, niet of nauwelijks gebruikt worden. Google krijgt van de toezichthouder eerst nog de mogelijkheid om te reageren op de aantijgingen.

Android Automotive is een open source systeem en autofabrikanten kunnen het ook gebruiken zonder de 'Google Automotive Services' (GAS), een verzameling apps en diensten van Google. Automerken die Android Automotive gebruiken zonder GAS zijn bijvoorbeeld BMW, Lucid, Lynk & Co en Rivian. De Volkswagen Group maakte in maart nog bekend dat zijn toekomstige infotainmentysteem gebaseerd wordt op Android Automotive, maar dan voorzien van een eigen appwinkel.

Maps-platform

Het Bundeskartellamt doet ook nog onderzoek naar de beperkingen die de techreus oplegt aan het gebruik van het Google Maps-platform. De Duitse instantie werkt samen met de Europese Commissie, die toezicht houdt op de in mei in werking getreden DMA-regelgeving voor grote online-platforms.